Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Det här med pjäxor...2- resp 3-delsskal och friåkningspjäxor resp pistpjäxor - i pisten?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JohnBull" data-source="post: 1093344" data-attributes="member: 163723"><p>Jag har dessvärre ingen aning om vad jag åker bäst i, då jag haft samma gamla pjäxor i 17-18 år och innan dem hade jag kassa mjuka skidor köpta på svag studentbudget och matchande pjäxor och jag kom igång att åka utför först i mer vuxen ålder. Åkte enbart längd dom barn.</p><p>De jag har nu var ju ett stort lyft mot de jag hade innan på den tiden, som att gå från leksak till sportutrusting. De jag har haft är märkta 85 i flex och skaftvinkel har jag inte lyckats hitta. Mäta är nog svårt va?</p><p>Så här ser de gamla ut:</p><p><a href="http://www.outdoorreview.com/cat/product-archives/ski-equipment/alpine-ski-boots/mens/salomon-skiing/performa-prolink-7-0-x-scream/prd_15158_6494crx.aspx" target="_blank">http://www.outdoorreview.com/cat/product-archives/ski-equipment/alpine-ski-boots/mens/salomon-skiing/performa-prolink-7-0-x-scream/prd_15158_6494crx.aspx</a> men någon spec har jag inte kunnat hitta.</p><p></p><p>Kryptonen ska ju gå att ha tre olika vinklar på och ur kartong/butik satt mellan-modellen av spacer i (4mm). Det kan ha varit 11, 13 och 15 grader, men jag är osäker där. Det säger mig inget då jag inte hittar något att jämföra med och jag hittar ingen spec på mina gamla.</p><p>När jag jämför Krypton mot mina gamla kan jag inte säga att jag kan säga att de ena eller andra lutar mer eller mindre, men stående i hallen är ju rätt långt från backen...</p><p></p><p>Alternativet till nya är t ex Salomon X-Max 120 som verkar sitta hyfsat ok, med reseravation för att hålfoten började krampa på ena foten efter 5-10 minuters trampande på stället. Men jag hittar ingen info om skaftvinkel på dessa heller så inte heller där har jag något att jämföra med.</p><p></p><p>Nu åker jag på ett par Nordica Spitfire Dobermann (såna som inte är metallförstärkta) och skulle jag byta kanske jag skulle gå på en skida som är något hårdare (ffa när barnen börjat åka lite mer så man kommer ifrån barnbackar/gröna backar).</p><p>Det jag läst att flera skrivit är ju även det du är inne på att moderna skidor inte ställer samma krav på pjäxor som de lite äldre gjorde. Några har skrivit att de inte behöver lika hårda pjäxor som förr...</p><p></p><p>Otroligt svårt att jämföra och ännu värre då de måste åkas in och/eller värmas för att man ska veta hur passformen egentligen är.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JohnBull, post: 1093344, member: 163723"] Jag har dessvärre ingen aning om vad jag åker bäst i, då jag haft samma gamla pjäxor i 17-18 år och innan dem hade jag kassa mjuka skidor köpta på svag studentbudget och matchande pjäxor och jag kom igång att åka utför först i mer vuxen ålder. Åkte enbart längd dom barn. De jag har nu var ju ett stort lyft mot de jag hade innan på den tiden, som att gå från leksak till sportutrusting. De jag har haft är märkta 85 i flex och skaftvinkel har jag inte lyckats hitta. Mäta är nog svårt va? Så här ser de gamla ut: [URL]http://www.outdoorreview.com/cat/product-archives/ski-equipment/alpine-ski-boots/mens/salomon-skiing/performa-prolink-7-0-x-scream/prd_15158_6494crx.aspx[/URL] men någon spec har jag inte kunnat hitta. Kryptonen ska ju gå att ha tre olika vinklar på och ur kartong/butik satt mellan-modellen av spacer i (4mm). Det kan ha varit 11, 13 och 15 grader, men jag är osäker där. Det säger mig inget då jag inte hittar något att jämföra med och jag hittar ingen spec på mina gamla. När jag jämför Krypton mot mina gamla kan jag inte säga att jag kan säga att de ena eller andra lutar mer eller mindre, men stående i hallen är ju rätt långt från backen... Alternativet till nya är t ex Salomon X-Max 120 som verkar sitta hyfsat ok, med reseravation för att hålfoten började krampa på ena foten efter 5-10 minuters trampande på stället. Men jag hittar ingen info om skaftvinkel på dessa heller så inte heller där har jag något att jämföra med. Nu åker jag på ett par Nordica Spitfire Dobermann (såna som inte är metallförstärkta) och skulle jag byta kanske jag skulle gå på en skida som är något hårdare (ffa när barnen börjat åka lite mer så man kommer ifrån barnbackar/gröna backar). Det jag läst att flera skrivit är ju även det du är inne på att moderna skidor inte ställer samma krav på pjäxor som de lite äldre gjorde. Några har skrivit att de inte behöver lika hårda pjäxor som förr... Otroligt svårt att jämföra och ännu värre då de måste åkas in och/eller värmas för att man ska veta hur passformen egentligen är. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Det här med pjäxor...2- resp 3-delsskal och friåkningspjäxor resp pistpjäxor - i pisten?
Tillbaka
Topp