Det vore bra att känna till storleken på skidorterna

Hösten är här, och många runt om i landet börjar fundera på var de vill spendera sin kanske enda skidvecka. En parameter som spelar roll för många är hur stort respektive skidsystem är, vilket oftast mäts i km pist.

Jag skulle gärna se att freeride, i den fantastiska ortsammanställningen som finns här, märker ut vilka orter som har certifierade pistlängder, och vilka som använder...eh..."spekulativa metoder" i sitt mätande.

Detta skulle man kunna göra t ex genom att för certifierade orter endast presentera den certifierade längden (kanske tillsammans med "Seal of Approvement"-loggan, om det är tillåtet), och för ocertifierade orter presentera två siffror: Den officiella men lögnaktiga siffran, samt den uppmätta siffran (de uppmätta siffrorna går att få tag på för 99 euro, verkar det som).

Det skulle vara en bra tjänst till läsaren, samt att om vi svenskar fick tillgång till korrekta siffror skulle det sätta mer press (om än liten, många bäckar små, ni vet) på orterna att sluta ljuga.

Kan inte tänka mig annat än att upphovsmakarna till certifieringen skulle bli glada över detta, men freeride skulle förstås behöva dubbelkolla att de får göra detta. :-)

Vad tycker ni? Vore detta bra? Finns det bättre sätt?

Bakgrund:
Visst är Espace Killys med sina 300 km pist större än Saalbachs 270 km? Val Thorens (med grannar) är med sina 600 km mer än dubbelt så stort som sin österrikiska rival!

Orter mäter sina pister olika, man tar ofta hänsyn till att man svänger ned! Jag menar, visst är ett rep på 100 meter egentligen närmare 130 meter om jag springer sicksack bredvid repet? Det är ju fullkomligt logiskt...not.

Ska man tro Christoph Schrahe (http://www.pistenlaengen.com/en/) som har mätt skidorts pister genom att, hör och häpna, mäta själva pisterna, och inte en åkares potentiella väg ner, så är t ex Saalbach (som har certifierat sina pistlängd på 270 km enligt Schrahes mätmetoder) större än Espace Killy (som tydligen "bara" har 236 km). Val Thorens med grannar har tydligen överdrivit sin storlek med dryga 100 km.

Det finns gott om läsning om detta, men en bra utgångspunkt är denna från 2015:
http://www.wheretoskiandsnowboard.c...ate-comparable-figures-remain-a-distant-hope/

Där kan man bl a läsa om hur Grand Massif räknat på att man åker ner i länkade halvcirklar (vilket blir 57% extra), hur vissa österrikiska orter har reagerat på Schrahes mätningar ("The Zillertal resorts cut their claim for the whole valley from 666km to 487km; Mayrhofen cut its claim from 159km to 133km; more radically, Hochzillertal cut its claim from 181km to 88km") medan resten av alperna fortsätter mäta med arsl...jag menar med fantasin.

Senast ändrad:
Oavsett hur du gör det så finns det ju mängder av felkällor. Vad är en pist? Är en flack, smal astråkig pist som därmed blir mycket längre värd mer än en som går rakt ner, är 4 ggr så bred och jättebra?

Känns som att de flesta tar de där angivelserna som ett synnerligen grovt riktmått och sen utgår man ifrån HUR pisterna ser ut osv.

Pillard sa:
Oavsett hur du gör det så finns det ju mängder av felkällor. Vad är en pist? Är en flack, smal astråkig pist som därmed blir mycket längre värd mer än en som går rakt ner, är 4 ggr så bred och jättebra?

Känns som att de flesta tar de där angivelserna som ett synnerligen grovt riktmått och sen utgår man ifrån HUR pisterna ser ut osv.
Det är sant. Med herr Schrahes metoder så kommer en bred pist räknas lika som en smal men lika lång pist. MEN, det betyder inte att det är ok att tokljuga för sina gäster.

Säger man att man har X km pist så betyder det X km, inget annat. Det säger (som du poängterar) inget om pisterna är roliga, smala, breda, branta, osv. Det säger kort och gott: Totala längden är X, mätt i mitten av respektive pist hela vägen ner. Avstickare adderas för sig.

Avförklarliga skäl ljuger orterna, så därför vore det bra om vi på freeride lätt kan se vilka som talar sanning. :-)

T ex Ischgl ger 3 längder på sin hemsida. En bullshit-siffra som tar hänsyn till att man svänger ned, en riktigt (enligt dem), och en som inte tar hänsyn till lutningen (förstår inte poängen med den).
https://www.ischgl.com/en/active/ski-winter/slopes-facilities/slope-lengths

Här på freeride är det deras ljugarsiffran man ser, eftersom det (förstås) är deras officiella. Jag skulle gärna se den sanna också. :-)

Det är ett bra jobb han gör herr Schrahe men hela grejen med att beskriva ett skidområde i pistkilometer, liftkapacitet eller någon annan siffra är ungefär lika intressant som att beskriva någons personlighet i deras längd eller antal ord per timma.

pd sa:
Det är ett bra jobb han gör herr Schrahe men hela grejen med att beskriva ett skidområde i pistkilometer, liftkapacitet eller någon annan siffra är ungefär lika intressant som att beskriva någons personlighet i deras längd eller antal ord per timma.
...och min poäng är att om man ändå ska beskriva sin personlighet med längd eller ord/h så ska man hålla sig till sanningen. Och om det nu finns en källa som har rätt längder och ord/h så borde dejtingsidor visa dessa också, och inte bara siffrorna personerna uppger. Alla vet ju hur trovärdigt det blir när killar ska uppge längd på något... ;-)

Jag håller dock inte riktigt med dig. Jag skulle nog jämföra med typ lästa böcker eller hobbys istället.

Många här på forumet har säkert bra koll på alperna. Väldigt många vanliga piståkande svenssons har inte det. Antal pistkilometer har faktiskt betydelse när man jämför orter inför sina första resa, och inför senare resor eftersom man jämför med förra resan.

Jag har dock aldrig sagt att det är den enda eller ens den viktigaste parametern.

Hypotetiskt exempel:
Anta att Pelle har hittat lika dyra resor till Livigno och Hochzillertal och väljer mellan dessa.

Visst hade Hochzillertal en fördel i kampen om Pelles pengar när de angav 181km gentemot Livignos 115km? Efter Hochzillertal "came clean" med 88km så har snarare Livigno fördelen.

Jag själv hittade hit när jag grävde info inför min första resa, och jag känner många som gjort samma. Därför skulle jag gärna se Schrahes siffror här på sidan. :-)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp