Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Dia
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="J_Plupp" data-source="post: 11831" data-attributes="member: 15392"><p>Mors!</p><p>Ingen verkar vilja svara... Så jag får väl göra ett försök. Som vanligt </p><p>när det gäller val så är det ju ganska mycket tycke och smak </p><p>inblandat, men det finns några fakta skillnader iaf.</p><p></p><p>Dia har högre upplösning, iofs kallar man det inte så inom </p><p>fotovärlden men ändå. den tål alltså att förstoras mer.</p><p></p><p>Dia är känsligare för felexponering. Nu förtiden innebär det oftast </p><p>att om du har en systemkamera i god kondition så märker du det </p><p>inte. Har du däremot en billig kompakt så kanske du ska vara </p><p>försiktigt. </p><p></p><p>Dia är ibland billigare ibland dyrare... Det är dyrare att göra </p><p>papperskopior av diabilder. Att framkalla dia är billigt. Att montera </p><p>själv blir ofta billigare än att låta en firma göra det, men det tar lite </p><p>tid. Negativfilm kan man ju få framkallad på en timme nästan var </p><p>som helst, på dia får man oftast vänta. Fast deet får man ju även </p><p>på bra framkallning av negfilm också...</p><p></p><p>Själv föredrar jag 1. dia 2. svartvit 3. negfärg.</p><p>Fråga gärna igen. Jag är ingen expert på området så jag ger inga </p><p>garantier...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="J_Plupp, post: 11831, member: 15392"] Mors! Ingen verkar vilja svara... Så jag får väl göra ett försök. Som vanligt när det gäller val så är det ju ganska mycket tycke och smak inblandat, men det finns några fakta skillnader iaf. Dia har högre upplösning, iofs kallar man det inte så inom fotovärlden men ändå. den tål alltså att förstoras mer. Dia är känsligare för felexponering. Nu förtiden innebär det oftast att om du har en systemkamera i god kondition så märker du det inte. Har du däremot en billig kompakt så kanske du ska vara försiktigt. Dia är ibland billigare ibland dyrare... Det är dyrare att göra papperskopior av diabilder. Att framkalla dia är billigt. Att montera själv blir ofta billigare än att låta en firma göra det, men det tar lite tid. Negativfilm kan man ju få framkallad på en timme nästan var som helst, på dia får man oftast vänta. Fast deet får man ju även på bra framkallning av negfilm också... Själv föredrar jag 1. dia 2. svartvit 3. negfärg. Fråga gärna igen. Jag är ingen expert på området så jag ger inga garantier... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Dia
Tillbaka
Topp