Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
DIN-Hysteri
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 878334" data-attributes="member: 46762"><p>Jag har en polare som nyligen drog sönder sitt knä p.g.a. en hyrbindning... Trots att bindningarna var högt skruvade/maxade (~12) så löste tån ut vid en landning efter dropp och hela foten vreds ut. Hade han haft en gedigen bindning (som han är van vid, han är gammal raceåkare) hade olyckan aldrig hänt.</p><p></p><p>jag väger 75kg, har 305mm sulor, belastar bindningarna ganska hårt och försöker tänka förebyggande vad det gäller "dumma fall", dvs. jag är medveten om dem. Alla bidningar är exemplariskt förspända. Jag har enbart Salomon STH16/916 och Rossi FKS185/155 på mina skidor om de inte kommer kittade med något (tänk race), och det utav elasticitets- och hållbarhetsskäl. Samt att DIN-skalan passar mig. I parken klarar jag mig på runt 10 i DIN och där är det FKS155 som gäller (6-15), jag har tidigare kört på STH14 Driver (6-14). På resten av mina skidor som är tänkta att åkas betydligt fortare och med en del tyngre landningar, slag och liknande som en del av vardagsbestyren har jag bindningarna inställda på 11-12. </p><p></p><p>På FKS185 är 11 tillräckligt högt för att inte bindning skall vara överdimensionerad, men där klarar jag mig teoretiskt på FKS155 också. Där handlar det mer om tillgång. Jag satte den grövre på offpistlagg och de svagare på parklaggen. Tyvärr har de ju tagit bort de fantastiska P15/FKS155-bindningarna (med identiskt konstruktion som 18) och ersatt de med betydligt sämre P14/FKS140 med plasttån. Nu har jag så jag klarar mig med en av vardera och jag kommer nog aldrig köpa någon lös FKS/Pivotbindning mer...</p><p></p><p>När det gäller Salomon så står det mellan STH14 Dr. eller STH16 (nu även Steel om man vill vara riktigt tung på foten). Båda är ruggiga, STH16 har väl lite "tåligare" konstruktion med metallpelaren i tån och att skruva 11 och uppåt på en bindning som börjar på 9 känns bättre än att vara begränsad vid 14 om man då och då är uppe och nosar på 12,5 och kanske högre... För mig skiljer det några cheeseburgare i pris så hållbarheten får avgöra. Nästa STH16 kommer vara snyggare än STH14 Driver, så då är ju valet enkelt i höst...</p><p></p><p>En annan ska till diskussionen. När jag säljer en STH14 Driver eller STH16 brukar jag förklarar för kunden hur förspänning och sånt funkar ifall de byter pjäxor, sliter på pjäxorna eller märker att det diffar... För säkerhetens skull!</p><p></p><p>Där har du min situation!</p><p></p><p>För att reflektera/svara på några av de frågor du ställde:</p><p></p><p>Ramlar vi/ni ofta på transporter/ovanliga ställen? Jag ramlar jäkligt sällan nuförtiden... Tyvärr. Det är nog bra att ramla lite då och då så kroppen är lite mjuk och ledig. </p><p></p><p>Som du antog, och som börjar komma fram av svaren, högt din eftersom man vill ha kvalitet och hållbarhet.</p><p></p><p>Jag har typ sett 1-2 personer som kört på M30, och en person har velat sälja den för att den är för grov. Så lite överdrift är det allt! Jag tror ingen är på jakt efter M30-bindningar längre, om man inte kör sitski som sagt...</p><p></p><p>PX18 (som ju börjar på 10) inställd på 10.5, hur bra är ditt eget bindningsval egentligen? Du kanske inte hade känt stabilitetsskillnaden mot en PX12 (även om jag tror du hade gjort det), men du hade def. löst ut någon gång extra...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 878334, member: 46762"] Jag har en polare som nyligen drog sönder sitt knä p.g.a. en hyrbindning... Trots att bindningarna var högt skruvade/maxade (~12) så löste tån ut vid en landning efter dropp och hela foten vreds ut. Hade han haft en gedigen bindning (som han är van vid, han är gammal raceåkare) hade olyckan aldrig hänt. jag väger 75kg, har 305mm sulor, belastar bindningarna ganska hårt och försöker tänka förebyggande vad det gäller "dumma fall", dvs. jag är medveten om dem. Alla bidningar är exemplariskt förspända. Jag har enbart Salomon STH16/916 och Rossi FKS185/155 på mina skidor om de inte kommer kittade med något (tänk race), och det utav elasticitets- och hållbarhetsskäl. Samt att DIN-skalan passar mig. I parken klarar jag mig på runt 10 i DIN och där är det FKS155 som gäller (6-15), jag har tidigare kört på STH14 Driver (6-14). På resten av mina skidor som är tänkta att åkas betydligt fortare och med en del tyngre landningar, slag och liknande som en del av vardagsbestyren har jag bindningarna inställda på 11-12. På FKS185 är 11 tillräckligt högt för att inte bindning skall vara överdimensionerad, men där klarar jag mig teoretiskt på FKS155 också. Där handlar det mer om tillgång. Jag satte den grövre på offpistlagg och de svagare på parklaggen. Tyvärr har de ju tagit bort de fantastiska P15/FKS155-bindningarna (med identiskt konstruktion som 18) och ersatt de med betydligt sämre P14/FKS140 med plasttån. Nu har jag så jag klarar mig med en av vardera och jag kommer nog aldrig köpa någon lös FKS/Pivotbindning mer... När det gäller Salomon så står det mellan STH14 Dr. eller STH16 (nu även Steel om man vill vara riktigt tung på foten). Båda är ruggiga, STH16 har väl lite "tåligare" konstruktion med metallpelaren i tån och att skruva 11 och uppåt på en bindning som börjar på 9 känns bättre än att vara begränsad vid 14 om man då och då är uppe och nosar på 12,5 och kanske högre... För mig skiljer det några cheeseburgare i pris så hållbarheten får avgöra. Nästa STH16 kommer vara snyggare än STH14 Driver, så då är ju valet enkelt i höst... En annan ska till diskussionen. När jag säljer en STH14 Driver eller STH16 brukar jag förklarar för kunden hur förspänning och sånt funkar ifall de byter pjäxor, sliter på pjäxorna eller märker att det diffar... För säkerhetens skull! Där har du min situation! För att reflektera/svara på några av de frågor du ställde: Ramlar vi/ni ofta på transporter/ovanliga ställen? Jag ramlar jäkligt sällan nuförtiden... Tyvärr. Det är nog bra att ramla lite då och då så kroppen är lite mjuk och ledig. Som du antog, och som börjar komma fram av svaren, högt din eftersom man vill ha kvalitet och hållbarhet. Jag har typ sett 1-2 personer som kört på M30, och en person har velat sälja den för att den är för grov. Så lite överdrift är det allt! Jag tror ingen är på jakt efter M30-bindningar längre, om man inte kör sitski som sagt... PX18 (som ju börjar på 10) inställd på 10.5, hur bra är ditt eget bindningsval egentligen? Du kanske inte hade känt stabilitetsskillnaden mot en PX12 (även om jag tror du hade gjort det), men du hade def. löst ut någon gång extra... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
DIN-Hysteri
Tillbaka
Topp