Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
DIN-inställning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="brumbrum" data-source="post: 53007" data-attributes="member: 42832"><p>Måste säga att det är mycket intressant att läsa alla olika åsikter om hur man ska sätta sina DIN-inställningar. Eftersom jag inte har hört så mycket åsikter på detta förut så blev jag ganska förvånad över en del av dem. Självklart är det upp till varje enskild person, men personligen skulle jag vara lite mer försiktig med mina knän.</p><p></p><p>Det jag ville framföra var dock att det faktiskt finns en standard för hur man ska sätta DIN-inställningen och jag tänkte även förklara hur detta går till. Vid uthyrning eller försäljning av skidor finns det en tabell som måste följas. Kunden fyller i sina uppgifter och ska även skriva på när inställningarna är gjorda, detta för att skydda uthyraren/försäljaren om personen sedan skadar sig. Jag är dock inte helt säker på hururvida detta gäller och efterföljs i Sverige.</p><p></p><p>DIN-inställningen baseras på peronens vikt & längd, längden på pjäxan samt hur aggresivt personen åker (personer över 50 år får även lägre inställning). Först och främst ser man till personens vikt och längd, om de inte faller in på samma rad i tabellen använder man alltid den lägre av säkerhetsskäl. Nästa steg är hur aggresivt personen åker, detta bestäms med en 5-gradig skala (1-,1,2,3,3+) där 1 är standard för en nybörjare. Detta är upp till varje person att själv välja och beroende på vilken kategori som väljs flyttar man sedan upp eller ner i tabellen. När man sedan har hittat rätt rad läser man av värdet beroende på pjäxans längd i millimeter. Längre pjäxlängd ger lägre DIN-inställning på grund av skillnad i vridmoment.</p><p></p><p>Bindningarna får alltid samma DIN-inställning oavsett vilken skida det sitter på. Teoretiskt sett ska man ha samma inställning oberoende av vilka bindningar och skidor det är, förutsatt att man åker lika aggresivt på dem. I praktiken är det dock så att beroende på vad man använder de till så kommer bindningarna utsättas för olika påfrestningar. Personer som åker racing eller freestyle har ofta mycket högre inställningar på grund av att påfrestningarna på bindningarna är annorlunda.</p><p></p><p>Självklart lär man känna sina bindningar och skidor med tiden och kan komma fram till vilken DIN-inställning som man trivs med. Om du är osäker på vilken inställning du ska ha skulle jag rekommendera att börja med det värde du får ur tabellen, detta kan du få hjälp med i närmaste skidbutik. Du kan alltid ställa in bindningarna lite högre om de löser ut för lätt, det är bättre att ta det stegvis än att upptäcka att inställningen är för hög och inte löser ut när det behövs.</p><p></p><p>(Utöver detta finns det även ytterliggare inställningar på bindningarna för att säkerställa att pjäxan sitter rätt i bindningen så att den löser ut vid rätt tillfälle.)</p><p></p><p>Tack för er uppmärksamhet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="brumbrum, post: 53007, member: 42832"] Måste säga att det är mycket intressant att läsa alla olika åsikter om hur man ska sätta sina DIN-inställningar. Eftersom jag inte har hört så mycket åsikter på detta förut så blev jag ganska förvånad över en del av dem. Självklart är det upp till varje enskild person, men personligen skulle jag vara lite mer försiktig med mina knän. Det jag ville framföra var dock att det faktiskt finns en standard för hur man ska sätta DIN-inställningen och jag tänkte även förklara hur detta går till. Vid uthyrning eller försäljning av skidor finns det en tabell som måste följas. Kunden fyller i sina uppgifter och ska även skriva på när inställningarna är gjorda, detta för att skydda uthyraren/försäljaren om personen sedan skadar sig. Jag är dock inte helt säker på hururvida detta gäller och efterföljs i Sverige. DIN-inställningen baseras på peronens vikt & längd, längden på pjäxan samt hur aggresivt personen åker (personer över 50 år får även lägre inställning). Först och främst ser man till personens vikt och längd, om de inte faller in på samma rad i tabellen använder man alltid den lägre av säkerhetsskäl. Nästa steg är hur aggresivt personen åker, detta bestäms med en 5-gradig skala (1-,1,2,3,3+) där 1 är standard för en nybörjare. Detta är upp till varje person att själv välja och beroende på vilken kategori som väljs flyttar man sedan upp eller ner i tabellen. När man sedan har hittat rätt rad läser man av värdet beroende på pjäxans längd i millimeter. Längre pjäxlängd ger lägre DIN-inställning på grund av skillnad i vridmoment. Bindningarna får alltid samma DIN-inställning oavsett vilken skida det sitter på. Teoretiskt sett ska man ha samma inställning oberoende av vilka bindningar och skidor det är, förutsatt att man åker lika aggresivt på dem. I praktiken är det dock så att beroende på vad man använder de till så kommer bindningarna utsättas för olika påfrestningar. Personer som åker racing eller freestyle har ofta mycket högre inställningar på grund av att påfrestningarna på bindningarna är annorlunda. Självklart lär man känna sina bindningar och skidor med tiden och kan komma fram till vilken DIN-inställning som man trivs med. Om du är osäker på vilken inställning du ska ha skulle jag rekommendera att börja med det värde du får ur tabellen, detta kan du få hjälp med i närmaste skidbutik. Du kan alltid ställa in bindningarna lite högre om de löser ut för lätt, det är bättre att ta det stegvis än att upptäcka att inställningen är för hög och inte löser ut när det behövs. (Utöver detta finns det även ytterliggare inställningar på bindningarna för att säkerställa att pjäxan sitter rätt i bindningen så att den löser ut vid rätt tillfälle.) Tack för er uppmärksamhet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
DIN-inställning
Tillbaka
Topp