Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
DIN iställningar på Bindningar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 191165" data-attributes="member: 13245"><p>Carled har svaret - kör på hans metod. Rent generellt skulle jag säga att alal givetvis vill </p><p>hanbindningarna så hårt som möjligt men fortfarande tillräckligt löst så man inte skadar sig. Det är </p><p>snarast själva definitiioenen av "lagom hårt ställda bindingar".</p><p></p><p>Vad so i praktiken avgör hur hårt du kan ha dem är hur stark du är samt - ännu viktigare - hur </p><p>mycket du "spänner dig" vid säsongens mest avslappnade skidögonblick. Slappnar du av och har </p><p>bindningarna hårt och får ett felskär är skadan där. Skall man köra bindningarna stenhårt måste man </p><p>helt enkelt åka stenhårt hela tiden, kan man säga. Det inkluderar alltså att inte slappna av på </p><p>transportsträckorna och inte heller när du redan har kraschat (och skidorna sitter kvar).</p><p></p><p>Annars är det bra att köra ett par snäpp hårade bindning än vad man behöver skriva till. Även om </p><p>det resulterande DIN värdet är detsamma hos en 6-12 och en 9-16 om båda står på 10 så är fjädern i </p><p>den styvare bindningen just styvare och det ger hela bindningen ett "mer gediget" uppträdande. Av </p><p>samma aanledning är det dumt att ha en biffig fjäder/bindning om man fisåker mest hela tiden.</p><p></p><p>Själv väger jag 68, kör oftast bindningar på 9-16 satta på ca 11-12, men jag i oproblematiskt före </p><p>kan jag även bränna på för fullt med bindingarna på 8 utan problem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 191165, member: 13245"] Carled har svaret - kör på hans metod. Rent generellt skulle jag säga att alal givetvis vill hanbindningarna så hårt som möjligt men fortfarande tillräckligt löst så man inte skadar sig. Det är snarast själva definitiioenen av "lagom hårt ställda bindingar". Vad so i praktiken avgör hur hårt du kan ha dem är hur stark du är samt - ännu viktigare - hur mycket du "spänner dig" vid säsongens mest avslappnade skidögonblick. Slappnar du av och har bindningarna hårt och får ett felskär är skadan där. Skall man köra bindningarna stenhårt måste man helt enkelt åka stenhårt hela tiden, kan man säga. Det inkluderar alltså att inte slappna av på transportsträckorna och inte heller när du redan har kraschat (och skidorna sitter kvar). Annars är det bra att köra ett par snäpp hårade bindning än vad man behöver skriva till. Även om det resulterande DIN värdet är detsamma hos en 6-12 och en 9-16 om båda står på 10 så är fjädern i den styvare bindningen just styvare och det ger hela bindningen ett "mer gediget" uppträdande. Av samma aanledning är det dumt att ha en biffig fjäder/bindning om man fisåker mest hela tiden. Själv väger jag 68, kör oftast bindningar på 9-16 satta på ca 11-12, men jag i oproblematiskt före kan jag även bränna på för fullt med bindingarna på 8 utan problem. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
DIN iställningar på Bindningar?
Tillbaka
Topp