Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
din skalan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Vild_Ranunkel" data-source="post: 214761" data-attributes="member: 31555"><p>DIN-skalan är mycket riktigt en skala som talar om hur hårt du ställer en bindning, och således vilken kraft som krävs för att bindningen ska lösa ut. Dock är det inte helt lätt att räkna ut vad bindningarna skall ställas på. På en standardbindning brukar skalan sträcka sig från ungefär fyra till tio eller tolv någonstans. Störtloppsbindningar startar runt 14, och sträcker sig till 26 eller så. Det är vad jag sett en gång i alla fall.</p><p></p><p>Alla skiduthyrare har en eller annan programvara i sitt uthyrningssystem som räknar ut inställningen. Det som framför allt räknas är vikt, åkskicklighet, längd, och sulans längd på pjäxorna. I vissa fall (väldigt ung, eller i regel över 50 år) spelar även åldern in. Dessa system brukar dock "safea" lite vad gäller inställningen. För mig passar en inställning på 8,5 där fram, och knappt 10 där bak. I en skiduthyrning räknar oftast datorn fram ungefär DIN 7 för mig, detta om jag sätter min åkförmåga på högsta möjliga.</p><p></p><p>Känner du att skidorna löser ut alldeles för lätt, mitt i åkningen, kan det vara dags att skruva upp dem, men man bör börja lägre och jobba sig uppåt. Inte tvärtom. Det är bättre att bindningen löser ut än att korsbanden slits av.</p><p></p><p>Summa summarum är i alla fall att det är alldeles för hårt för en nybörjare att ställa bindningarna efter vikten. På samma sätt är det för löst för många bättre åkare att dela vikten med tio. Hoppas du blev klokare. Det finns bra mycket mer att veta om bindningar, men det var en liten introduktion till DIN-skalan.</p><p></p><p>Väl mött.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Vild_Ranunkel, post: 214761, member: 31555"] DIN-skalan är mycket riktigt en skala som talar om hur hårt du ställer en bindning, och således vilken kraft som krävs för att bindningen ska lösa ut. Dock är det inte helt lätt att räkna ut vad bindningarna skall ställas på. På en standardbindning brukar skalan sträcka sig från ungefär fyra till tio eller tolv någonstans. Störtloppsbindningar startar runt 14, och sträcker sig till 26 eller så. Det är vad jag sett en gång i alla fall. Alla skiduthyrare har en eller annan programvara i sitt uthyrningssystem som räknar ut inställningen. Det som framför allt räknas är vikt, åkskicklighet, längd, och sulans längd på pjäxorna. I vissa fall (väldigt ung, eller i regel över 50 år) spelar även åldern in. Dessa system brukar dock "safea" lite vad gäller inställningen. För mig passar en inställning på 8,5 där fram, och knappt 10 där bak. I en skiduthyrning räknar oftast datorn fram ungefär DIN 7 för mig, detta om jag sätter min åkförmåga på högsta möjliga. Känner du att skidorna löser ut alldeles för lätt, mitt i åkningen, kan det vara dags att skruva upp dem, men man bör börja lägre och jobba sig uppåt. Inte tvärtom. Det är bättre att bindningen löser ut än att korsbanden slits av. Summa summarum är i alla fall att det är alldeles för hårt för en nybörjare att ställa bindningarna efter vikten. På samma sätt är det för löst för många bättre åkare att dela vikten med tio. Hoppas du blev klokare. Det finns bra mycket mer att veta om bindningar, men det var en liten introduktion till DIN-skalan. Väl mött. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
din skalan
Tillbaka
Topp