Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
din skalan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="wikner" data-source="post: 219754" data-attributes="member: 35421"><p>DIN = Deutsche Industri Norm (om jag inte minns fel?)</p><p></p><p>Som jag har lärt mig så är DIN skalan en ungefärlig inställning som man beräknar efter åkarens vikt/längd/kunskap/ålder. </p><p></p><p>Förr i tiden så tog man bara åkarens vikt t.ex. 60kilo och så tog man bort 10 kilo och delade med tio. Alltså skulle en åkare med 60 kilo få en inställning på 5 på DIN-skalan.</p><p></p><p>Sen såg jag att några skrev att man skulle dra den i botten, eller så hårt att man inte löser ut iaf.</p><p>Det är aldrig en bra idé att rekommendera detta till någon som inte åkt några år, har man erfarenheten känner man själv om man kan dra åt lite hårdare. Men någon som inte åkt så mycket ökar bara risken för en ordentlig krasch. Sen ett råd till er som vill att bindningen ska sitta stenhårt, köp en lite schysstare bindning med en skala som inte bara går mellan 4-10 om du ligger nära 9-10. För det är oftast bättre att stå nånstans i mitten på skalan på sina bindningar.</p><p></p><p>Hoppas nån blev klokare av detta...och om jag fått något om bakfoten så är det bara att skriva till mig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="wikner, post: 219754, member: 35421"] DIN = Deutsche Industri Norm (om jag inte minns fel?) Som jag har lärt mig så är DIN skalan en ungefärlig inställning som man beräknar efter åkarens vikt/längd/kunskap/ålder. Förr i tiden så tog man bara åkarens vikt t.ex. 60kilo och så tog man bort 10 kilo och delade med tio. Alltså skulle en åkare med 60 kilo få en inställning på 5 på DIN-skalan. Sen såg jag att några skrev att man skulle dra den i botten, eller så hårt att man inte löser ut iaf. Det är aldrig en bra idé att rekommendera detta till någon som inte åkt några år, har man erfarenheten känner man själv om man kan dra åt lite hårdare. Men någon som inte åkt så mycket ökar bara risken för en ordentlig krasch. Sen ett råd till er som vill att bindningen ska sitta stenhårt, köp en lite schysstare bindning med en skala som inte bara går mellan 4-10 om du ligger nära 9-10. För det är oftast bättre att stå nånstans i mitten på skalan på sina bindningar. Hoppas nån blev klokare av detta...och om jag fått något om bakfoten så är det bara att skriva till mig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
din skalan
Tillbaka
Topp