Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Diverse frågor från en som vill komma in i skidåkandet.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ozito" data-source="post: 1217019" data-attributes="member: 173844"><p>1. Det är klart svårare med telemark kontra "vanlig" alpinåkning. Du sitter ju inte fast i skidan på samma sätt, så det blir mycket mer fladdrigt och kräver mer av din balans. Inlärnigskurvan är flackare och längre, de flesta som jag har sett prova (inklusive mig själv) ligger ganska mycket ner i snön de första dagarna. Jag skulle säga att det är snäppet svårare att komma igång med än snowboard.</p><p></p><p>2. Tipset ovan om UCPA är utmärkt. Jag har själv inte åkt med dom, men har många bekanta som varit på deras resor. Där får du ju hela konceptet på en gång med både kompisar och kompetenta lärare.</p><p></p><p>3. Som tipset ovan, skaffa egna, välsittande pjäxor. Gå hellre till en "riktig" skidbutik som exepmpelvis Alpingaraget, istället för din lokala Stadium. Lägg hellre lite mer pengar på pjäxorna för att få dom bättre. I mitt tycke är formgjutna sulor fantastiskt för att öka komforten.</p><p>Det går utmärkt att ha kul med bra pjäxor och dåliga skidor, men stört omöjligt med dåliga pjäxor och bra skidor. Köp sen begagnat eller hyr skidor när du är ute. Fördelen med hyrda skidor är att du alltid får slipade stålkanter och vallade belag, med egna skidor får du sköta underhållet själv. Det brukar komma ut ganska mycket skidor till bra kurs på facebook marketplace.</p><p>Jag är en av de som i stort sett aldrig byter ut min skidor, jag skaffar bara fler så jag har mer att välja mellan och åker på dom tills det inte finns någon stålkant kvar att slipa.</p><p></p><p>Det händer ju lite nu och då att personer skriver här i forumet och frågar efter skidkompisar. Om det passar med ledigheter och så kan det ju vara en idé att hugga på nån av de "kontaktannonserna" och på så vis hitta nya kompisar som är intelligenta nog att förstå att skidåkning är det som gör livet värt att leva!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ozito, post: 1217019, member: 173844"] 1. Det är klart svårare med telemark kontra "vanlig" alpinåkning. Du sitter ju inte fast i skidan på samma sätt, så det blir mycket mer fladdrigt och kräver mer av din balans. Inlärnigskurvan är flackare och längre, de flesta som jag har sett prova (inklusive mig själv) ligger ganska mycket ner i snön de första dagarna. Jag skulle säga att det är snäppet svårare att komma igång med än snowboard. 2. Tipset ovan om UCPA är utmärkt. Jag har själv inte åkt med dom, men har många bekanta som varit på deras resor. Där får du ju hela konceptet på en gång med både kompisar och kompetenta lärare. 3. Som tipset ovan, skaffa egna, välsittande pjäxor. Gå hellre till en "riktig" skidbutik som exepmpelvis Alpingaraget, istället för din lokala Stadium. Lägg hellre lite mer pengar på pjäxorna för att få dom bättre. I mitt tycke är formgjutna sulor fantastiskt för att öka komforten. Det går utmärkt att ha kul med bra pjäxor och dåliga skidor, men stört omöjligt med dåliga pjäxor och bra skidor. Köp sen begagnat eller hyr skidor när du är ute. Fördelen med hyrda skidor är att du alltid får slipade stålkanter och vallade belag, med egna skidor får du sköta underhållet själv. Det brukar komma ut ganska mycket skidor till bra kurs på facebook marketplace. Jag är en av de som i stort sett aldrig byter ut min skidor, jag skaffar bara fler så jag har mer att välja mellan och åker på dom tills det inte finns någon stålkant kvar att slipa. Det händer ju lite nu och då att personer skriver här i forumet och frågar efter skidkompisar. Om det passar med ledigheter och så kan det ju vara en idé att hugga på nån av de "kontaktannonserna" och på så vis hitta nya kompisar som är intelligenta nog att förstå att skidåkning är det som gör livet värt att leva! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Diverse frågor från en som vill komma in i skidåkandet.
Tillbaka
Topp