Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
DIY Värme i Pjäxor utan el !?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="larzza" data-source="post: 609285" data-attributes="member: 72951"><p>Tjenare ! Han som startade denna tråd,hade önskemål att få värme utan ström.Jag tror inte detta funkar så bra,även om det skulle hjälpa lite.Jag sätter på mina när jag känner att det börjar bli kallt.Jag har lagt ut tråden på dubbelhäftante tejp,lägg märke till att trådana kommer ut i mitten på tejpen ca 10 mm mellan.Linern är lös från pjäxan,lägger tejpen i handen för den fram i linern,trycker den uppåt så den fastnar där tårna kommer att vara.Tråden är 50 cm lång 40 cm ligger på tejpen,dom andra 10 cm delar jag upp i två stumpar på vardera 5 cm.Försök att få stumparna genom linern med ca 10mm avstånd för att förhindra kortslutning där nere.Förbindelsen mellan tråden o batteripaketet,består av en 0,75 kvm kabel ca 60 cm lång.Jag har använt mig av små skarvhylsor 0,5mm är nog i minsta laget,träd kanthaltråden genom hylsan,in med 0,75 tråden från andra hållet,smält ihop men lödtenn,montera krympslang över skarvhylsan ca 3,2mm, obs så långt ner man kan komma så inte trådarna går ihop,värm på krympslangen med tändare eller dyligt.Batteri paketet består av 4stAA bat, som ligger i en hållare för 4 st bat.På den lösa stumpen på 0,75 kvm kabelen, monteras en batterikontakt,en sådan som används till 9 v batterierna.Jag tog bort plasten uppepå, samt tillhörande kablar,här lödde jag nu på dom lösa ändarna.Jag använde inte någon säkring eller styrning till värmen,försökte med en on off knapp uppe vid batteri paketet,men det funkade inte,troligen för kraftig kontakt,så det blev en kraftig kortslutning i batteripaketet.Batteripaketet ligger i en mobilhållare med hälla för bälte ,köpt på Giganten ( Golla).Ända problemet kan va att få tag i kanthaltråden,ligger på 200m per rulle 250 kr,räcker till många pjäxor.</p><p></p><p>Jag läste va Mountain Man hade skrivit,visst kan man lägg en säkring,men det börjar o bli så mycket då.Jag kör med 4 st 1,5 volt, inga 1,2 har extra batt med.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="larzza, post: 609285, member: 72951"] Tjenare ! Han som startade denna tråd,hade önskemål att få värme utan ström.Jag tror inte detta funkar så bra,även om det skulle hjälpa lite.Jag sätter på mina när jag känner att det börjar bli kallt.Jag har lagt ut tråden på dubbelhäftante tejp,lägg märke till att trådana kommer ut i mitten på tejpen ca 10 mm mellan.Linern är lös från pjäxan,lägger tejpen i handen för den fram i linern,trycker den uppåt så den fastnar där tårna kommer att vara.Tråden är 50 cm lång 40 cm ligger på tejpen,dom andra 10 cm delar jag upp i två stumpar på vardera 5 cm.Försök att få stumparna genom linern med ca 10mm avstånd för att förhindra kortslutning där nere.Förbindelsen mellan tråden o batteripaketet,består av en 0,75 kvm kabel ca 60 cm lång.Jag har använt mig av små skarvhylsor 0,5mm är nog i minsta laget,träd kanthaltråden genom hylsan,in med 0,75 tråden från andra hållet,smält ihop men lödtenn,montera krympslang över skarvhylsan ca 3,2mm, obs så långt ner man kan komma så inte trådarna går ihop,värm på krympslangen med tändare eller dyligt.Batteri paketet består av 4stAA bat, som ligger i en hållare för 4 st bat.På den lösa stumpen på 0,75 kvm kabelen, monteras en batterikontakt,en sådan som används till 9 v batterierna.Jag tog bort plasten uppepå, samt tillhörande kablar,här lödde jag nu på dom lösa ändarna.Jag använde inte någon säkring eller styrning till värmen,försökte med en on off knapp uppe vid batteri paketet,men det funkade inte,troligen för kraftig kontakt,så det blev en kraftig kortslutning i batteripaketet.Batteripaketet ligger i en mobilhållare med hälla för bälte ,köpt på Giganten ( Golla).Ända problemet kan va att få tag i kanthaltråden,ligger på 200m per rulle 250 kr,räcker till många pjäxor. Jag läste va Mountain Man hade skrivit,visst kan man lägg en säkring,men det börjar o bli så mycket då.Jag kör med 4 st 1,5 volt, inga 1,2 har extra batt med. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
DIY Värme i Pjäxor utan el !?
Tillbaka
Topp