Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="evil" data-source="post: 992640" data-attributes="member: 28891"><p>En sak jag tänkt på när det gäller det här är skillnaden i tradition när det gäller åkning i höga berg mellan Skandinaver och centraleuropéer.</p><p></p><p>Nere i alperna har man lekt i höga fjäll och branta sluttningar i många många år. Hantering av risker som laviner och mera är väl inpräntat i ryggmärgen och man har en bättre kunskap om hela storm och lavincykeln. Efter en storm kommer det laviner så då väntar man till det stabiliserat sig. Enkelt sammanfattat iallafall.</p><p></p><p>Den här erfarenheten finns helt enkelt inte i skandinavien där vi framför allt lekt på platten. Det syns tydligt på både hur åkare hanterar fjällen och hur media rapporterar händelser. Och nu säger jag såklart inte att media inte ska rapportera olyckor, men vi har alla läst mer eller mindre korrekta rapporter om laviner. Nere i Alperna är det ingen stor nyhet att lavinfaran blir hög efter en stormcykel. Lavincykeln följer efter stormen och åkare och media vet om detta. Ett problem med skandinavska åkare är att man helt enkelt inte känner till det här och kunskapen och erfarenheten är för låg.</p><p></p><p>Utan nån som helst undersökning så gissar jag att en stor andel av friåkarna i Hemsedal (och skandinaver generellt) har den senaste och dyraste trancievern under jackan. Man har köpt feta skidor och den utrustningen som alla experter rekommenderar. Men det hjälper dåligt när inte erfarenheten finns där. Jag vet att majoriteten av de som har trancievers inte har tränat med dem. Den största delen har antagligen aldrig haft den i sökläge. Antagligen för att man helt enkelt inte vet om att man ska träna med den. Man har köpt ett skydd för laviner och tror helt enkelt att man är säker. (Och ja, jag har hört uttrycket "lavinvarnare" många gånger i Norge). Återigen en kollektiv erfarenhet som är mycket mindre i skandinavien är i centraleuropa. Jämförelsevis så kör säkert en stor del av de gamla erfarna gubbarna i Frankrike och Schweiz med utrustning som inte är i närheten lika avancerad som vår.</p><p></p><p>Så vad ska vi göra åt detta då? Tja, den kollektiva erfarenheten kommer såklart att öka med tiden. Men det är väldigt viktigt att personer med kunskap såsom bergsguider och lavinforskare står fram och delar med sig av sin kunskap och står hårt emot förbud. Förbud leder bara till missnöje och friåkare som bryter förbuden kommer såklart att ses med ännu mer skepsis.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="evil, post: 992640, member: 28891"] En sak jag tänkt på när det gäller det här är skillnaden i tradition när det gäller åkning i höga berg mellan Skandinaver och centraleuropéer. Nere i alperna har man lekt i höga fjäll och branta sluttningar i många många år. Hantering av risker som laviner och mera är väl inpräntat i ryggmärgen och man har en bättre kunskap om hela storm och lavincykeln. Efter en storm kommer det laviner så då väntar man till det stabiliserat sig. Enkelt sammanfattat iallafall. Den här erfarenheten finns helt enkelt inte i skandinavien där vi framför allt lekt på platten. Det syns tydligt på både hur åkare hanterar fjällen och hur media rapporterar händelser. Och nu säger jag såklart inte att media inte ska rapportera olyckor, men vi har alla läst mer eller mindre korrekta rapporter om laviner. Nere i Alperna är det ingen stor nyhet att lavinfaran blir hög efter en stormcykel. Lavincykeln följer efter stormen och åkare och media vet om detta. Ett problem med skandinavska åkare är att man helt enkelt inte känner till det här och kunskapen och erfarenheten är för låg. Utan nån som helst undersökning så gissar jag att en stor andel av friåkarna i Hemsedal (och skandinaver generellt) har den senaste och dyraste trancievern under jackan. Man har köpt feta skidor och den utrustningen som alla experter rekommenderar. Men det hjälper dåligt när inte erfarenheten finns där. Jag vet att majoriteten av de som har trancievers inte har tränat med dem. Den största delen har antagligen aldrig haft den i sökläge. Antagligen för att man helt enkelt inte vet om att man ska träna med den. Man har köpt ett skydd för laviner och tror helt enkelt att man är säker. (Och ja, jag har hört uttrycket "lavinvarnare" många gånger i Norge). Återigen en kollektiv erfarenhet som är mycket mindre i skandinavien är i centraleuropa. Jämförelsevis så kör säkert en stor del av de gamla erfarna gubbarna i Frankrike och Schweiz med utrustning som inte är i närheten lika avancerad som vår. Så vad ska vi göra åt detta då? Tja, den kollektiva erfarenheten kommer såklart att öka med tiden. Men det är väldigt viktigt att personer med kunskap såsom bergsguider och lavinforskare står fram och delar med sig av sin kunskap och står hårt emot förbud. Förbud leder bara till missnöje och friåkare som bryter förbuden kommer såklart att ses med ännu mer skepsis. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Tillbaka
Topp