Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 992652" data-attributes="member: 74439"><p>En eventuell lagstiftning tror jag inte vi kommer att få se. Att stänga ute skidåkare från pudret genom staket och grindar skulle direkt strida mot allemansrätten och dylika tilltag brukar det inte ses med blida ögon på.</p><p></p><p>Sen vet jag inte om jag håller med dig, Nojlas, när du påstår att lavinolyckor är ett problem. För den enskilda individen som drabbas, absolut! Men på samhällsnivå?</p><p></p><p>Nu har jag inte sett några siffror på hur många svenskar som åker offpist, men SLAO skriver att de förra säsongen hade 7,8 miljoner skiddagar (En minskning från 8,3 miljoner säsongen innan).</p><p>Ponera att 10% av dessa var lössnöåkare. Då skulle vi ha haft 780'000 offpistdagar i de svenska fjällen förra vintern. Enligt wikipedia så ligger dödstalet för laviner i Sverige på 0,5 personer/år.</p><p></p><p>Förutsatt att min gissning om att ca 10% av skidåkarna i de svenska fjällen ägnar sig åt lössnöåkning så är den statiska risken på att dö ca 1 på 1,6 miljoner.</p><p></p><p>Är det verkligen ett så pass stort samhällsproblem att det kräver en ny lagstiftning och kraftiga begränsningar i den individuella friheten och rättigheten att röra sig i naturen?</p><p></p><p>Men å andra sidan har det inte stoppat politiker från att stifta hittepålagar tidigare eftersom det är lätta mål och det ser bra ut i valtider, se till exempel den nya (helt idiotiska) sjöfyllerilagen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 992652, member: 74439"] En eventuell lagstiftning tror jag inte vi kommer att få se. Att stänga ute skidåkare från pudret genom staket och grindar skulle direkt strida mot allemansrätten och dylika tilltag brukar det inte ses med blida ögon på. Sen vet jag inte om jag håller med dig, Nojlas, när du påstår att lavinolyckor är ett problem. För den enskilda individen som drabbas, absolut! Men på samhällsnivå? Nu har jag inte sett några siffror på hur många svenskar som åker offpist, men SLAO skriver att de förra säsongen hade 7,8 miljoner skiddagar (En minskning från 8,3 miljoner säsongen innan). Ponera att 10% av dessa var lössnöåkare. Då skulle vi ha haft 780'000 offpistdagar i de svenska fjällen förra vintern. Enligt wikipedia så ligger dödstalet för laviner i Sverige på 0,5 personer/år. Förutsatt att min gissning om att ca 10% av skidåkarna i de svenska fjällen ägnar sig åt lössnöåkning så är den statiska risken på att dö ca 1 på 1,6 miljoner. Är det verkligen ett så pass stort samhällsproblem att det kräver en ny lagstiftning och kraftiga begränsningar i den individuella friheten och rättigheten att röra sig i naturen? Men å andra sidan har det inte stoppat politiker från att stifta hittepålagar tidigare eftersom det är lätta mål och det ser bra ut i valtider, se till exempel den nya (helt idiotiska) sjöfyllerilagen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Tillbaka
Topp