Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 992657" data-attributes="member: 32948"><p>Samhällsproblem eller inte - jag anser att det är ett problem, och att något bör göras åt det. Problemet gäller inte bara i Sverige. </p><p>Det skrämmande är att problemet återfinns i alla typer av åkare. Medelgoda och duktiga åkare, unga och gamla, kvinnor och män - alla har vi en slapp attityd till säkerhetstänket. Då och då skördar det ett liv här och där, och det är värt att kämpa emot. </p><p></p><p>Jag tror inte heller på lagstiftning, eftersom jag tror den inte skulle ha någon effekt - om den över huvud taget skulle vara möjlig att tillämpa praktiskt. Däremot tror jag på att förändra attityder. På en puderdag är hetsen ofta stor, och reflektionen över säkerheten obefintlig. När det väl ligger puder skiter folk i terrängen, kolla snölagerna, väderstreck, temperaturförändringar, lutning etc etc. Alla andra åker ju här, det verkar säkert, varför skulle inte jag åka? </p><p></p><p>Jag tror på en attitydförändring från åkares sida. Vi som anser oss själva veta tillräckligt, måste börja ställa krav på våra medåkare. Rätt utrustning och lavinutbildning är grunden. Att bara ha kört transcieversök med polarna är inte tillräckligt för att åka offpist. Gå lavinutbildning eller stanna hemma. Punkt slut! En lavinutbildning kostar inte särskilt mycket, och dessutom får man åka skidor en del av tiden. Ursäkterna för att inte ha gjort en lavinutbildning är noll. </p><p></p><p>Därtill, tror jag på att skidorterna tar en större roll. Det enda stödet man får som åkare är en siffra på risken på 1-5. I regel är det 2 eller 3, och säger inte ett skvatt egentligen. </p><p>Jag skulle vilja ha lite mer information än så, men det finns sällan. (Det finns dock undantag)</p><p>Frågan är om inte skidorterna kan ställa större krav på åkare, eller åtminstone sända lite tydligare signaler? </p><p>Transciever-grindar ut från pistområdet hindrar ingen att kliva under repet - men dem skickar en tydlig signal. En del av lösningen kan vara så enkel att man skyltar och påminner om att för offpisten gäller utrustning + utbildning, samt eget ansvar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 992657, member: 32948"] Samhällsproblem eller inte - jag anser att det är ett problem, och att något bör göras åt det. Problemet gäller inte bara i Sverige. Det skrämmande är att problemet återfinns i alla typer av åkare. Medelgoda och duktiga åkare, unga och gamla, kvinnor och män - alla har vi en slapp attityd till säkerhetstänket. Då och då skördar det ett liv här och där, och det är värt att kämpa emot. Jag tror inte heller på lagstiftning, eftersom jag tror den inte skulle ha någon effekt - om den över huvud taget skulle vara möjlig att tillämpa praktiskt. Däremot tror jag på att förändra attityder. På en puderdag är hetsen ofta stor, och reflektionen över säkerheten obefintlig. När det väl ligger puder skiter folk i terrängen, kolla snölagerna, väderstreck, temperaturförändringar, lutning etc etc. Alla andra åker ju här, det verkar säkert, varför skulle inte jag åka? Jag tror på en attitydförändring från åkares sida. Vi som anser oss själva veta tillräckligt, måste börja ställa krav på våra medåkare. Rätt utrustning och lavinutbildning är grunden. Att bara ha kört transcieversök med polarna är inte tillräckligt för att åka offpist. Gå lavinutbildning eller stanna hemma. Punkt slut! En lavinutbildning kostar inte särskilt mycket, och dessutom får man åka skidor en del av tiden. Ursäkterna för att inte ha gjort en lavinutbildning är noll. Därtill, tror jag på att skidorterna tar en större roll. Det enda stödet man får som åkare är en siffra på risken på 1-5. I regel är det 2 eller 3, och säger inte ett skvatt egentligen. Jag skulle vilja ha lite mer information än så, men det finns sällan. (Det finns dock undantag) Frågan är om inte skidorterna kan ställa större krav på åkare, eller åtminstone sända lite tydligare signaler? Transciever-grindar ut från pistområdet hindrar ingen att kliva under repet - men dem skickar en tydlig signal. En del av lösningen kan vara så enkel att man skyltar och påminner om att för offpisten gäller utrustning + utbildning, samt eget ansvar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Tillbaka
Topp