Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kalle74" data-source="post: 992658" data-attributes="member: 83388"><p>Många kloka tankar och idéer!</p><p></p><p>Generellt sett är jag personligen emot lagstiftning som begränsar den individuella friheten på ett sådant här område. Men, faktum är att jag var det när det gäller förbudet mot rökning i offentliga lokaler också. Där har jag dock svängt och insett hur skönt det är som icke-rökare att slippa stanken i kläderna efter ett restaurangbesök. Så, kanske handlar det bara om en vanesak?</p><p></p><p>Kanske kan det vara upp till varje anläggning om man vill arbeta med avspärrningar eller ej? Att åka förbi en sådan avspärrning skulle då kunna ses som ett brått, då man inte bara försätter sig själv utan även andra i fara.</p><p></p><p>Oavsett lagstiftning eller ej så tror jag debatten och informationen i massmedia är viktig. Jag skulle vilja dra en parallell till en annan säkerhetsaspekt av skidåkningen. Idag åker en väldigt stor andel av skidåkarna i svenska fjällen med hjälm. Gå tillbaka 15 år och den andelen var försvinnande liten. Skälet till förändringen kan säkert tillskrivas flera faktorer, bl. a bättre och snyggare hjälmar. Men, sannolikt har den allmänna debatten om säkerhet i samhället i stort haft effekt, allt från användandet av cykelhjälmar till säkrare bilar. De flesta känner i dag till vad Euro NCAP (stavas det så?) är för något och att deras krocktester kan vara en avgörande faktor när man väljer sin nya bil.</p><p></p><p>Jag tror därför att en sådan här tråd på Freeride, artikeln i DN och annan liknande information och debatt i det offentliga rummet kommer öka förståelsen och därmed eftertänksamheten när man väl står inför en puderdränkt sluttning. Jag tror därför till skillnad från någon annan som skrev här ovan att "dumhet" visst kan utbildas bort.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kalle74, post: 992658, member: 83388"] Många kloka tankar och idéer! Generellt sett är jag personligen emot lagstiftning som begränsar den individuella friheten på ett sådant här område. Men, faktum är att jag var det när det gäller förbudet mot rökning i offentliga lokaler också. Där har jag dock svängt och insett hur skönt det är som icke-rökare att slippa stanken i kläderna efter ett restaurangbesök. Så, kanske handlar det bara om en vanesak? Kanske kan det vara upp till varje anläggning om man vill arbeta med avspärrningar eller ej? Att åka förbi en sådan avspärrning skulle då kunna ses som ett brått, då man inte bara försätter sig själv utan även andra i fara. Oavsett lagstiftning eller ej så tror jag debatten och informationen i massmedia är viktig. Jag skulle vilja dra en parallell till en annan säkerhetsaspekt av skidåkningen. Idag åker en väldigt stor andel av skidåkarna i svenska fjällen med hjälm. Gå tillbaka 15 år och den andelen var försvinnande liten. Skälet till förändringen kan säkert tillskrivas flera faktorer, bl. a bättre och snyggare hjälmar. Men, sannolikt har den allmänna debatten om säkerhet i samhället i stort haft effekt, allt från användandet av cykelhjälmar till säkrare bilar. De flesta känner i dag till vad Euro NCAP (stavas det så?) är för något och att deras krocktester kan vara en avgörande faktor när man väljer sin nya bil. Jag tror därför att en sådan här tråd på Freeride, artikeln i DN och annan liknande information och debatt i det offentliga rummet kommer öka förståelsen och därmed eftertänksamheten när man väl står inför en puderdränkt sluttning. Jag tror därför till skillnad från någon annan som skrev här ovan att "dumhet" visst kan utbildas bort. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Tillbaka
Topp