Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 993018" data-attributes="member: 29149"><p>Det känns som att det blivit lite begreppsförvirring i tråden.</p><p></p><p>Det är viktigt att skilja på skidområde och backcountry.</p><p></p><p>Inom ett utstakat skidområde (som i sin periferi ofta markeras av skyltar ("Ski are boundary No patrol") och ibland snören) kan man (som man gör i nordamerika) välja att inte öppna vissa liftar eller gater innan det är säkrat. Det är definitivt ett välfungerande system och då kan man med lätthet motivera att ski patrol snor liftkortet för den som duckar repet. Det är dessutom inte orimligt att sedan släppa på två tusen åkare på en gång eftersom var enda sluttning är bombad och ski cuttad innan de öppnar.</p><p></p><p>Utanför skidområdena har ägarna till näraliggande skidområden ingen möjlighet att styra över var du åker men som vanligt gäller en massa andra lagar som innefattar att man inte får utsätta andra för risker. Sverige har liknande lagar, se tidigare i denna tråd. Det är däremot sannolikt meningslöst att ha gates ut i backcountryn eftersom det ändå är helt okontrollerat utanför så det medför sannolikt just att åkaare står på kö och sedan drabbas av dumhets när de väl öppnar. Hur det är i Niseko vet jag inte.</p><p></p><p>Vad gäller information så vill jag påpeka att den "innehållsförteckning" som cookaduck skriver om knappast har någon inverkan vare sig på feta som köper chips och godis eller knarkare som käkar Tradolan till frukost.</p><p></p><p>Att begränsa lavintillbud INOM skidområden gör man nog bäst med avspärrningar, kontroller före öppning av liftar och en bra ski patrol (vilket jag hört talas om ska finnas på vissa orter i Sverige men tyvärr aldrig upplevt själv). Detta är dock en STOR kostnad. Titta gärna på hur Whistlers ski patrol jobbar (jobbade i a f, har inte varit där på några år). I alperna har man definitivt inte denna inställning på något av de ca 20 områden jag åkt OP på. Om skidområdena inte gör den satsningen så är jag beredd att hävda att ansvaret för tillbud INOM områdena ligger på dom.</p><p></p><p>Att begränsa lavintillbud UTANFÖR skidområden kan dock sannolikt endast göras med information, tex med en sådan film som vi tidigare pratat om.</p><p></p><p>Liksom jag påpekade i en annan tråd tidigare så ska vi dock inte glömma att inom Sverige så orsakar parkåkning många fler olyckor som resulterar i livshotande skador, men för livet eller dödsfall. Ska man göra något för folkhälsan så ska man begränsa riskerna i parkerna. Kanske något för Hanne att gissa om framöver?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 993018, member: 29149"] Det känns som att det blivit lite begreppsförvirring i tråden. Det är viktigt att skilja på skidområde och backcountry. Inom ett utstakat skidområde (som i sin periferi ofta markeras av skyltar ("Ski are boundary No patrol") och ibland snören) kan man (som man gör i nordamerika) välja att inte öppna vissa liftar eller gater innan det är säkrat. Det är definitivt ett välfungerande system och då kan man med lätthet motivera att ski patrol snor liftkortet för den som duckar repet. Det är dessutom inte orimligt att sedan släppa på två tusen åkare på en gång eftersom var enda sluttning är bombad och ski cuttad innan de öppnar. Utanför skidområdena har ägarna till näraliggande skidområden ingen möjlighet att styra över var du åker men som vanligt gäller en massa andra lagar som innefattar att man inte får utsätta andra för risker. Sverige har liknande lagar, se tidigare i denna tråd. Det är däremot sannolikt meningslöst att ha gates ut i backcountryn eftersom det ändå är helt okontrollerat utanför så det medför sannolikt just att åkaare står på kö och sedan drabbas av dumhets när de väl öppnar. Hur det är i Niseko vet jag inte. Vad gäller information så vill jag påpeka att den "innehållsförteckning" som cookaduck skriver om knappast har någon inverkan vare sig på feta som köper chips och godis eller knarkare som käkar Tradolan till frukost. Att begränsa lavintillbud INOM skidområden gör man nog bäst med avspärrningar, kontroller före öppning av liftar och en bra ski patrol (vilket jag hört talas om ska finnas på vissa orter i Sverige men tyvärr aldrig upplevt själv). Detta är dock en STOR kostnad. Titta gärna på hur Whistlers ski patrol jobbar (jobbade i a f, har inte varit där på några år). I alperna har man definitivt inte denna inställning på något av de ca 20 områden jag åkt OP på. Om skidområdena inte gör den satsningen så är jag beredd att hävda att ansvaret för tillbud INOM områdena ligger på dom. Att begränsa lavintillbud UTANFÖR skidområden kan dock sannolikt endast göras med information, tex med en sådan film som vi tidigare pratat om. Liksom jag påpekade i en annan tråd tidigare så ska vi dock inte glömma att inom Sverige så orsakar parkåkning många fler olyckor som resulterar i livshotande skador, men för livet eller dödsfall. Ska man göra något för folkhälsan så ska man begränsa riskerna i parkerna. Kanske något för Hanne att gissa om framöver? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Tillbaka
Topp