Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Berggrund" data-source="post: 993281" data-attributes="member: 31089"><p>Hoppar in sent om sidor i diskussionen.</p><p></p><p>Håller med om att det blir svårt att jämföra alper och Nordamerika, helt olika berg. Däremot vet ju alla som åkt på ställen med gater att de faktiskt fördröjer tiden innan merparten av skidåkarna söker sig utanför. Den stora nackdelen är att när de väl öppnar ser man precis vem som helst ut och åka. Jag här själv bevittnat en lavin, in bounds med två grabbar helt utan grejor eller åknivå för där de befann sig.</p><p></p><p>Jag är också väldigt skeptisk till hur pass mycket kunskap kommer kunna påverka, enligt mig är attitydförändringen det stora att arbeta med. Och här här Hanna en poäng. Kunskap är en del i detta men dagens kurser måste kanske släppa vissa delar av snökunskap och arbeta mer med attityderna. Lägg in detta som det viktigaste momentet i en lavinkurs.</p><p></p><p>Frågan blir sen hur man når ut till alla de som aldrig kommer gå en kurs. Kan systemen arrangera gratis kvällskurser? Får alla liftvärdar utbildning för att kunna svara på frågor. Hur ändrar man fokus från att alla bara vill lära sig söka med transan utan faktiskt få ett hum om när man ska ta steget tillbaks och hur man ska våga framföra detta i en stor grupp.</p><p></p><p>Lavinproblemet är i Sverige ett relativt litet problem. Att stänga av vissa områden under perioder kan vara en väg att gå. Lavinen i denna frågeställning hade förmodligen gått ändå då det ligger utanför systemets kontrollerade område. Förbud är fel väg att gå, känner vi att en nollvision behövs får vi hitta andra vägar. Att det ska vara straffbart att utsätta nån annan för livsfara tycker jag däremot att det ligger nått i.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Berggrund, post: 993281, member: 31089"] Hoppar in sent om sidor i diskussionen. Håller med om att det blir svårt att jämföra alper och Nordamerika, helt olika berg. Däremot vet ju alla som åkt på ställen med gater att de faktiskt fördröjer tiden innan merparten av skidåkarna söker sig utanför. Den stora nackdelen är att när de väl öppnar ser man precis vem som helst ut och åka. Jag här själv bevittnat en lavin, in bounds med två grabbar helt utan grejor eller åknivå för där de befann sig. Jag är också väldigt skeptisk till hur pass mycket kunskap kommer kunna påverka, enligt mig är attitydförändringen det stora att arbeta med. Och här här Hanna en poäng. Kunskap är en del i detta men dagens kurser måste kanske släppa vissa delar av snökunskap och arbeta mer med attityderna. Lägg in detta som det viktigaste momentet i en lavinkurs. Frågan blir sen hur man når ut till alla de som aldrig kommer gå en kurs. Kan systemen arrangera gratis kvällskurser? Får alla liftvärdar utbildning för att kunna svara på frågor. Hur ändrar man fokus från att alla bara vill lära sig söka med transan utan faktiskt få ett hum om när man ska ta steget tillbaks och hur man ska våga framföra detta i en stor grupp. Lavinproblemet är i Sverige ett relativt litet problem. Att stänga av vissa områden under perioder kan vara en väg att gå. Lavinen i denna frågeställning hade förmodligen gått ändå då det ligger utanför systemets kontrollerade område. Förbud är fel väg att gå, känner vi att en nollvision behövs får vi hitta andra vägar. Att det ska vara straffbart att utsätta nån annan för livsfara tycker jag däremot att det ligger nått i. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Tillbaka
Topp