Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Christian123" data-source="post: 993651" data-attributes="member: 102655"><p>Artikeln verkar vara skriven av en hysterisk trygghetsnarkoman... Med 2,5 dödsfall/år hamnar laviner långt ner i prioriteringslistan, vi har per år 300 dödsfall med bil, 50 MC, 20 cykel, 1500 självmord, 400 i missbruk, 100 drunkningar, 60 på jobbet, 3000 i lungcancer m.m. 5000-10.000 förtida dödsfall/år pga fetma har jag sett en siffra på. </p><p></p><p>Jag tycker att markeringarna i Alperna är fullt tillräckliga, ingen kan missa vad som är on- och vad som är off-pist, går man off-pist så lägger man sitt liv och sin hälsa i händerna på sitt eget och gruppens omdöme, det är inte märkligare än när man korsar gatan där det inte är övergångsställe eller går mot röd gubbe. Ser hellre att man lägger resurserna på att övervaka pisterna bättre och rycka liftkorten från idioter där... </p><p></p><p>Att off-piståkare skulle ha hela skulden till en lavins utlösning låter inte riktigt rimligt, 100 kg åkare är ingen större naturkraft, är snölagret så instabilt att det kollapsar av det bör det också ligga rätt nära att den hade spontanutlösts av lite sol, vind eller något annat...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Christian123, post: 993651, member: 102655"] Artikeln verkar vara skriven av en hysterisk trygghetsnarkoman... Med 2,5 dödsfall/år hamnar laviner långt ner i prioriteringslistan, vi har per år 300 dödsfall med bil, 50 MC, 20 cykel, 1500 självmord, 400 i missbruk, 100 drunkningar, 60 på jobbet, 3000 i lungcancer m.m. 5000-10.000 förtida dödsfall/år pga fetma har jag sett en siffra på. Jag tycker att markeringarna i Alperna är fullt tillräckliga, ingen kan missa vad som är on- och vad som är off-pist, går man off-pist så lägger man sitt liv och sin hälsa i händerna på sitt eget och gruppens omdöme, det är inte märkligare än när man korsar gatan där det inte är övergångsställe eller går mot röd gubbe. Ser hellre att man lägger resurserna på att övervaka pisterna bättre och rycka liftkorten från idioter där... Att off-piståkare skulle ha hela skulden till en lavins utlösning låter inte riktigt rimligt, 100 kg åkare är ingen större naturkraft, är snölagret så instabilt att det kollapsar av det bör det också ligga rätt nära att den hade spontanutlösts av lite sol, vind eller något annat... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Tillbaka
Topp