Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 994022" data-attributes="member: 47541"><p>Ledsen för mitt sena inhopp i tråden! Det har helt enkelt varit extremt mycket att göra på jobbet de senaste veckorna. Jag och Tompan har diskuterat ämnet i en rad PM till varandra men jag tyckte det skulle vara bra om jag lyfter mina tankar och åsikter i det stora forumet.</p><p></p><p>Jag var med i P1 Morgon efter Hannes ledare och fick lägga fram min syn på saken precis efter att Hanne pratat. Jag har funderat en hel del kring ämnet och det är inte en helt enkel fråga eftersom det är svårt att faktiskt reda ut vem som egentligen är ansvarig.</p><p></p><p>Först och främst så måste jag klargöra att det är vid incidenter eller olyckor där andra människor blivit utsatta för fara som ett eventuellt ansvar skulle kunna vara intressant.</p><p></p><p>Visst finns det de som höjt rösten och vill hänga alla som utlöser laviner med argumenten att de kostar samhället pengar på grund av räddningsinsatser, ev sjukvård m,m. Den debatten tror jag det är enkelt att få tyst på genom att hänvisa till hur mycket gott som skidåkning och friluftsliv ger tillbaka till samhället i form av bättre hälsa m,m.</p><p></p><p>När det kommer till att utsätta andra för fara så är det två scenarior som vi bör skilja på, dels den där alla inblandade faktiskt valt att ta risken att vistas i lavinområdet. Även om man kan säga att någon utlöst en lavin över en annan människa så har båda parterna faktiskt valt att vistas i lavinområdet. Dock så är min personliga åsikt att man bör kunna hållas ansvarig om man beter sig för jävla illa på berget. I vissa lägen så åker man inte ut på en sluttning när det är andra under, man måste helt enkelt vänta på sin tur, vilket allt för många i Åre har svårt att förstå.</p><p></p><p>Det andra fallet är när man utlöser laviner över människor som inte själva valt att ta risken:</p><p></p><p><a href="https://www.facebook.com/photo.php?v=4856490943491" target="_blank">https://www.facebook.com/photo.php?v=4856490943491</a></p><p></p><p>Men då uppstår frågan, vem är ansvarig? Åkaren som utlöser lavinen eller skidanläggningen, vägverket, banverket? Jag tror vi ska vara försiktiga med att kräva för stort ansvar av skidanläggningarna och staten i den här frågan, även om de självklart ska göra sitt. Om de måste garantera säkerheten kring sina installationer så kommer det att leda till fler avspärrningar och rep.</p><p></p><p>Svensk lag har egentligen det här redan reglerat genom "Framkallande av fara för annan" eller liknande, dock så är det knappast någon åklagare som kommer att vilja driva en sådan fråga. En väldigt intressant sak här är att den skyldige måste ha förstått att det var farligt. Det vill säga att försöker man lära sig mer om laviner så gör det att man kan hållas skyldig men de som skiter i vilket och bara kör kan gå fria. Ignorance is a bliss i svensk lag vilket jag tycker är väldigt tråkigt.</p><p></p><p>Sen blir det ju också en fråga om tillbud och olyckor. När jag diskuterat frågan med andra så har det kommit upp att om man kan fällas vid en olycka så bör man ju också kunna hållas ansvarig bara man åkt över andra människor, vilket skulle bli en väldigt absurd situation! Dock så tycker jag nog att själva lavinen i sig kan fungera som beviset för att personen som utlöste lavinen gjorde fel.</p><p></p><p>En annan aspekt är också att alla eventuella straff kommer att skrämma folk från att rapportera sina lavinincidenter vilket kommer att leda till fler falsk larm. Då fjällräddning och skidpatrull måste åka på lavinlarm där vi inte vet om det finns några begravda eller ej, istället för att snabbt få ett säkert vittnesmål om att inga är begravda.</p><p></p><p>Jag ska försöka summera ihop min personliga åsikt, jag tycker att en skidåkare bör kunna hållas ansvarig om hen har ihjäl andra människor genom ett riktigt dåligt beteende. Jag ser inte varför fjällvärlden skulle vara annorlunda än övriga landet. Dock så är ansvarsfrågan långt ifrån självklar! Vi skidåkare ropar ofta om att vi ska få ha kvar vår frihet men då blir det i mina ögon lite märkligt om man samtidigt inte ska stå för sina misstag och fel när det gått åt helvete. Jag är rädd att om vi inte törs ta vårt ansvar så kan det leda till att myndigheter börja göra det åt oss genom avstängningar och förbud.</p><p></p><p>Men fråga mig gärna igen om några månader för jag tycker att det är en svår fråga och svaren är absolut inte givna. </p><p></p><p>Om ni svarar på mitt inlägg så räkna inte med svar på någon vecka då jag kommer att fokusera på annat en tid.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 994022, member: 47541"] Ledsen för mitt sena inhopp i tråden! Det har helt enkelt varit extremt mycket att göra på jobbet de senaste veckorna. Jag och Tompan har diskuterat ämnet i en rad PM till varandra men jag tyckte det skulle vara bra om jag lyfter mina tankar och åsikter i det stora forumet. Jag var med i P1 Morgon efter Hannes ledare och fick lägga fram min syn på saken precis efter att Hanne pratat. Jag har funderat en hel del kring ämnet och det är inte en helt enkel fråga eftersom det är svårt att faktiskt reda ut vem som egentligen är ansvarig. Först och främst så måste jag klargöra att det är vid incidenter eller olyckor där andra människor blivit utsatta för fara som ett eventuellt ansvar skulle kunna vara intressant. Visst finns det de som höjt rösten och vill hänga alla som utlöser laviner med argumenten att de kostar samhället pengar på grund av räddningsinsatser, ev sjukvård m,m. Den debatten tror jag det är enkelt att få tyst på genom att hänvisa till hur mycket gott som skidåkning och friluftsliv ger tillbaka till samhället i form av bättre hälsa m,m. När det kommer till att utsätta andra för fara så är det två scenarior som vi bör skilja på, dels den där alla inblandade faktiskt valt att ta risken att vistas i lavinområdet. Även om man kan säga att någon utlöst en lavin över en annan människa så har båda parterna faktiskt valt att vistas i lavinområdet. Dock så är min personliga åsikt att man bör kunna hållas ansvarig om man beter sig för jävla illa på berget. I vissa lägen så åker man inte ut på en sluttning när det är andra under, man måste helt enkelt vänta på sin tur, vilket allt för många i Åre har svårt att förstå. Det andra fallet är när man utlöser laviner över människor som inte själva valt att ta risken: [URL]https://www.facebook.com/photo.php?v=4856490943491[/URL] Men då uppstår frågan, vem är ansvarig? Åkaren som utlöser lavinen eller skidanläggningen, vägverket, banverket? Jag tror vi ska vara försiktiga med att kräva för stort ansvar av skidanläggningarna och staten i den här frågan, även om de självklart ska göra sitt. Om de måste garantera säkerheten kring sina installationer så kommer det att leda till fler avspärrningar och rep. Svensk lag har egentligen det här redan reglerat genom "Framkallande av fara för annan" eller liknande, dock så är det knappast någon åklagare som kommer att vilja driva en sådan fråga. En väldigt intressant sak här är att den skyldige måste ha förstått att det var farligt. Det vill säga att försöker man lära sig mer om laviner så gör det att man kan hållas skyldig men de som skiter i vilket och bara kör kan gå fria. Ignorance is a bliss i svensk lag vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Sen blir det ju också en fråga om tillbud och olyckor. När jag diskuterat frågan med andra så har det kommit upp att om man kan fällas vid en olycka så bör man ju också kunna hållas ansvarig bara man åkt över andra människor, vilket skulle bli en väldigt absurd situation! Dock så tycker jag nog att själva lavinen i sig kan fungera som beviset för att personen som utlöste lavinen gjorde fel. En annan aspekt är också att alla eventuella straff kommer att skrämma folk från att rapportera sina lavinincidenter vilket kommer att leda till fler falsk larm. Då fjällräddning och skidpatrull måste åka på lavinlarm där vi inte vet om det finns några begravda eller ej, istället för att snabbt få ett säkert vittnesmål om att inga är begravda. Jag ska försöka summera ihop min personliga åsikt, jag tycker att en skidåkare bör kunna hållas ansvarig om hen har ihjäl andra människor genom ett riktigt dåligt beteende. Jag ser inte varför fjällvärlden skulle vara annorlunda än övriga landet. Dock så är ansvarsfrågan långt ifrån självklar! Vi skidåkare ropar ofta om att vi ska få ha kvar vår frihet men då blir det i mina ögon lite märkligt om man samtidigt inte ska stå för sina misstag och fel när det gått åt helvete. Jag är rädd att om vi inte törs ta vårt ansvar så kan det leda till att myndigheter börja göra det åt oss genom avstängningar och förbud. Men fråga mig gärna igen om några månader för jag tycker att det är en svår fråga och svaren är absolut inte givna. Om ni svarar på mitt inlägg så räkna inte med svar på någon vecka då jag kommer att fokusera på annat en tid. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DN: Ingen rädder för laviner här
Tillbaka
Topp