Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Down Skis Countdown 2 - Testad och provkörd...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 903641" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har inte åkt på Super-7, men om jag jämför med den vanliga S7:an så är CD2 faktiskt ganska lik när det gäller känsla i konstruktionen och snökontakten. Båda är lite gummibaserade i kommunikationen med underlaget och har en relativt hög dämpningsgrad för höga frekvenser. Viktmässigt vet jag inte, men min gissning är att vikten på ett par 188 S7:or är snarlik CD2 i 190. När det gäller balans, skärning och allmän känsla i allt som inte har med konstruktionen rent materialmässigt att göra däremot så är det inte mycket som är lika. S7:an är en utpräglad 5-pointer med kort kontaktyta, hög och brant tip- och tailrocker och en kort radie som känns väldigt centrerad under foten. CD2 har en helt annan pondus i mina ögon och påminner är betydligt mer om en klassiskt balanserad semi-charger, men med inslag av 5-pointtänkandet. Dock aldrig i den omfattning att den känns som en 5-point, utan jag upplever kontaktytan vara av full längd vid kantning. Det är den i realiteten inte, utan skärningen är lite indragen fram, men i åkning på fast underlag så upplever jag skidan som väldigt traditionell i skäret. </p><p></p><p>SiSt:s relatering till klassiker som Explosiv och ProRider är ganska träffsäker faktiskt, även om Explosiven är helt annorlunda i snökontakten med sin keramiska sprödhet. Intrycket är att CD2 är en skida som kommer från det charger-baserade hållet och som har försetts med moderna attribut i form av nollspann, early taper och tip/tailrocker och sen snällats till en aning för att kunna kallas en everyday. S7 å andra sidan har sina rötter i jibb-sidan med sina föregångare i Ross BC-serie och är betydligt mjukare och allmänt snällare. En helt annan approach med lekfullhet och bc-jibbing som huvudingrediens, men ändå en populär varje-dag-skida för många åkare med fokus på jib och allmänt kreativ åkning. För mig passar det inte med en sådan skida, men då är jag å andra sidan väldigt långt från en jibber också. </p><p></p><p>Nu vet jag inte hur det här kan relateras till Super-7, men den som har testat både S7 och SS7 så kanske kan dra lite slutsatser av ovanstående. Grundshapen är ju samma i Super7 som i S7, men konstruktionen är ju betydligt mer vuxen. </p><p></p><p>För övrigt vore det kul att få testa ett par åk på CD3, så jag hoppas att SiSt dyker upp på nån skidtestarhelg. Det lär vara en riktig dräpare. Med tanke på att redan CD2 har rejält med stuns så undrar jag hur pass överdjävlig CD3 är, om den sägs vara klart mer chargig än 2:an. Förmodligen fullständigt överladd för mig, men samtidigt vore det jäkligt intressant vad en modern rocker med flat center kan göra för en sådan skida (även om jag ser att rockern är kortare och mindre på 3:an). Pintail är bekvämt när det går undan och snällar ju dessutom upp det mesta. Bara att boka upp Åre, SiSt! (och ta med ett par tjockisar i form av 1:an också förresten, när du ändå packar boxen)...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 903641, member: 12152"] Jag har inte åkt på Super-7, men om jag jämför med den vanliga S7:an så är CD2 faktiskt ganska lik när det gäller känsla i konstruktionen och snökontakten. Båda är lite gummibaserade i kommunikationen med underlaget och har en relativt hög dämpningsgrad för höga frekvenser. Viktmässigt vet jag inte, men min gissning är att vikten på ett par 188 S7:or är snarlik CD2 i 190. När det gäller balans, skärning och allmän känsla i allt som inte har med konstruktionen rent materialmässigt att göra däremot så är det inte mycket som är lika. S7:an är en utpräglad 5-pointer med kort kontaktyta, hög och brant tip- och tailrocker och en kort radie som känns väldigt centrerad under foten. CD2 har en helt annan pondus i mina ögon och påminner är betydligt mer om en klassiskt balanserad semi-charger, men med inslag av 5-pointtänkandet. Dock aldrig i den omfattning att den känns som en 5-point, utan jag upplever kontaktytan vara av full längd vid kantning. Det är den i realiteten inte, utan skärningen är lite indragen fram, men i åkning på fast underlag så upplever jag skidan som väldigt traditionell i skäret. SiSt:s relatering till klassiker som Explosiv och ProRider är ganska träffsäker faktiskt, även om Explosiven är helt annorlunda i snökontakten med sin keramiska sprödhet. Intrycket är att CD2 är en skida som kommer från det charger-baserade hållet och som har försetts med moderna attribut i form av nollspann, early taper och tip/tailrocker och sen snällats till en aning för att kunna kallas en everyday. S7 å andra sidan har sina rötter i jibb-sidan med sina föregångare i Ross BC-serie och är betydligt mjukare och allmänt snällare. En helt annan approach med lekfullhet och bc-jibbing som huvudingrediens, men ändå en populär varje-dag-skida för många åkare med fokus på jib och allmänt kreativ åkning. För mig passar det inte med en sådan skida, men då är jag å andra sidan väldigt långt från en jibber också. Nu vet jag inte hur det här kan relateras till Super-7, men den som har testat både S7 och SS7 så kanske kan dra lite slutsatser av ovanstående. Grundshapen är ju samma i Super7 som i S7, men konstruktionen är ju betydligt mer vuxen. För övrigt vore det kul att få testa ett par åk på CD3, så jag hoppas att SiSt dyker upp på nån skidtestarhelg. Det lär vara en riktig dräpare. Med tanke på att redan CD2 har rejält med stuns så undrar jag hur pass överdjävlig CD3 är, om den sägs vara klart mer chargig än 2:an. Förmodligen fullständigt överladd för mig, men samtidigt vore det jäkligt intressant vad en modern rocker med flat center kan göra för en sådan skida (även om jag ser att rockern är kortare och mindre på 3:an). Pintail är bekvämt när det går undan och snällar ju dessutom upp det mesta. Bara att boka upp Åre, SiSt! (och ta med ett par tjockisar i form av 1:an också förresten, när du ändå packar boxen)... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Down Skis Countdown 2 - Testad och provkörd...
Tillbaka
Topp