Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
DSLR inställningar under filmning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rezzmus" data-source="post: 1017512" data-attributes="member: 102268"><p>Tjena!</p><p></p><p>Jag använder mig av en Canon 600D och oftast ett fast 50mm objektiv. Inställningarna jag har när jag filmar är:</p><p></p><p>NTSC - 60fps - 1280 x 720</p><p></p><p>Man får en följsam men även mjuk bild med de inställningarna. Sen såg jag att du hade problem med att få tillräckligt ljusa klipp. Det kan bero på att linsen inte vill släppa in tillräckligt med ljus.</p><p></p><p>Till exmpel så är det bättre att filma med ett <strong>50mm 1:8f</strong> än ett <strong>18-55 5.6f</strong>. Det som är att desto längre ner du kan komma i bländare, desto mer ljus släpper linsen in.. vilket då resulterar i ljusare klipp.</p><p></p><p>Sen såg jag att någon snackade lite om "rolling shutters", antar att det är när man filmer med mer än 1600iso och det rullar som svarta ränder ner för skärmen. Det uppstår alltså om du har mer än 1600iso inställt på kameran. Samma sak kan man uppleva att det blir grynigt om man överstiger 1600iso, så försök alltid att ligga på 1600 eller mindre! Sen rekommenderar jag att när du filmar i mörker att mellan 30-60 i slutartid för grymt resultat!</p><p></p><p>Hoppas det hjälpte lite!</p><p></p><p>Peace!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rezzmus, post: 1017512, member: 102268"] Tjena! Jag använder mig av en Canon 600D och oftast ett fast 50mm objektiv. Inställningarna jag har när jag filmar är: NTSC - 60fps - 1280 x 720 Man får en följsam men även mjuk bild med de inställningarna. Sen såg jag att du hade problem med att få tillräckligt ljusa klipp. Det kan bero på att linsen inte vill släppa in tillräckligt med ljus. Till exmpel så är det bättre att filma med ett [b]50mm 1:8f[/b] än ett [b]18-55 5.6f[/b]. Det som är att desto längre ner du kan komma i bländare, desto mer ljus släpper linsen in.. vilket då resulterar i ljusare klipp. Sen såg jag att någon snackade lite om "rolling shutters", antar att det är när man filmer med mer än 1600iso och det rullar som svarta ränder ner för skärmen. Det uppstår alltså om du har mer än 1600iso inställt på kameran. Samma sak kan man uppleva att det blir grynigt om man överstiger 1600iso, så försök alltid att ligga på 1600 eller mindre! Sen rekommenderar jag att när du filmar i mörker att mellan 30-60 i slutartid för grymt resultat! Hoppas det hjälpte lite! Peace! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
DSLR inställningar under filmning
Tillbaka
Topp