Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Duckstance Hendryx PH
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="maglof" data-source="post: 1055658" data-attributes="member: 144797"><p>Jag äger och gillar hendryxskidor, har åkt telis i ca 25 år samt nyligen tränat många medvetna skiddagar till skidlärarexamen telemark. </p><p>1. Jag har svårt att tro på duck till telis eftersom knäet belastas speciellt olämpligt med duckad telisbindning. (Alpint när hälen är fast så är problemet så litet att det ev inte är ett problem, men telis, nej. Knäet är ju en gångjärnsled som belastas snett i duckad telis, alpint lär nog delar av motsvarande belastning tas upp av fotled och höft i sidled, speciellt höftleden kan ju klara det lättare än knäleden. Mitt råd: Montera inte duckad telis! (Alpint, javisst!)</p><p>Freedom kan du ha på Hendryx utmärkta lättvariant av VooDoo (97mm midja). Bredare skida tror jag är olämpligt till freedom med tanke på bindningens styvhet, speciellt om du mest åker pist och gillar carving. </p><p></p><p>2. NTN Freedom sitter bara med en skruv framtill och den u-formade stålbygeln är inte direkt gedigen. På en 110mm skida som PH, en finfin skida i övrigt, så tror jag inte freedom är nog styv eller nog hållbar. Har själv sett en proffsigt monterad NTN fredom sliten ur skidan (skruven) under en liten vurpa. Har även sett hur stålbygeln har hoppat av någon gång under lugn piståkning. Kör NTN Freeride - kanonbindning</p><p></p><p>3. montera boot center på skidans linje (jag kör oftast på den främre linjen om det finns 2) Till NTN freeride skulle jag ha lagt till montera mha det mittersta av de tre hålparen i plattan, pss kan du flytta bindningen ett steg bakåt eller framåt.</p><p></p><p>Jag vet naturligtvis om duktiga åkare som gillar NTN freedom och att montera telis duckat men jag tillhör inte dessa. Hållbarheten är värd mer än några hundra gram vikt. Freedom är en bra bindning om du accepterar lägre vridstyvhet & lägre hållbarhet än Freeride! Han som jag sett ducka NTN Freeride märkte ingen större skillnad.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="maglof, post: 1055658, member: 144797"] Jag äger och gillar hendryxskidor, har åkt telis i ca 25 år samt nyligen tränat många medvetna skiddagar till skidlärarexamen telemark. 1. Jag har svårt att tro på duck till telis eftersom knäet belastas speciellt olämpligt med duckad telisbindning. (Alpint när hälen är fast så är problemet så litet att det ev inte är ett problem, men telis, nej. Knäet är ju en gångjärnsled som belastas snett i duckad telis, alpint lär nog delar av motsvarande belastning tas upp av fotled och höft i sidled, speciellt höftleden kan ju klara det lättare än knäleden. Mitt råd: Montera inte duckad telis! (Alpint, javisst!) Freedom kan du ha på Hendryx utmärkta lättvariant av VooDoo (97mm midja). Bredare skida tror jag är olämpligt till freedom med tanke på bindningens styvhet, speciellt om du mest åker pist och gillar carving. 2. NTN Freedom sitter bara med en skruv framtill och den u-formade stålbygeln är inte direkt gedigen. På en 110mm skida som PH, en finfin skida i övrigt, så tror jag inte freedom är nog styv eller nog hållbar. Har själv sett en proffsigt monterad NTN fredom sliten ur skidan (skruven) under en liten vurpa. Har även sett hur stålbygeln har hoppat av någon gång under lugn piståkning. Kör NTN Freeride - kanonbindning 3. montera boot center på skidans linje (jag kör oftast på den främre linjen om det finns 2) Till NTN freeride skulle jag ha lagt till montera mha det mittersta av de tre hålparen i plattan, pss kan du flytta bindningen ett steg bakåt eller framåt. Jag vet naturligtvis om duktiga åkare som gillar NTN freedom och att montera telis duckat men jag tillhör inte dessa. Hållbarheten är värd mer än några hundra gram vikt. Freedom är en bra bindning om du accepterar lägre vridstyvhet & lägre hållbarhet än Freeride! Han som jag sett ducka NTN Freeride märkte ingen större skillnad. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Duckstance Hendryx PH
Tillbaka
Topp