Duckstance och stoppers

PhatFred

Aktiv medlem
Duckstance och stoppers
Ponera följande:
1. Man har ett par 110-skidor som man vill ducka.
2. Man vrider in bindningen så att skistopperns böjaxel flyttas 5 mm (och jag vet inte om det öht blir så mkt i verkligheten).

Då motsvarar avståndet axelcentrum-kant en rakmonterad 100-skida på insidan och en 120-skida på utsidan.
Om man då monterar en 120-stopper för att anpassa efter utsidan, så lägger den sig ju 10 mm längre ut på insidan än vad den borde - och det känns som det skulle bli ett problem...

Så, hur är det med verkligheten? Flyttar stoppern sig mkt mindre vid duck-vridning så problemet aldrig uppstår? Eller får man bocka om stopperarmarna? Och hur gör man isf det bäst? Eller skaffar man t.o.m. en 100-och en 120-stopper, slaktar dem och bygger två assymetriska...?

Senast ändrad:
Duckstance och stoppers
Du kommer troligtvis behöva bocka om lite. Jag har en 127 mm bred skida som är monterad med en 110 mm stopper. Då passar det bra på den "korta" sidan. På den "långa" sidan är stoppern bockad med 2 stycken 45-graders-bockar så den kommer utanför skidan. Alltså: vågrät tråd-45gradersbock-30 mm tråd-45-gradersbock-lodrät sluttråd.

Sen skulle jag personligen inte orka med nackdelarna med duck om du ska ha så mycket mindre än 5 mm förflyttning.

Duckstance och stoppers
Nej, när jag nu ritade upp det hela såg jag ju att 5 mm var ju inte mycket. Den siffran tog jag bara som ett lätträknat exempel. Så att det behöver åtgärdas är väl klarlagt...

Bilden till höger ska föreställa en 120-stopper.

Duckstance och stoppers
Om du vill montera enligt din bild kan du använda en 100 mm stopper och förlänga den långa sidan med två 45-gradersbockar. Det är möjligt att du kan använda en längre stopper och låta den sticka ut lite mer på ena sidan, det kommer ju matcha när du sätter ihop skidorna ändå.

Tillbaka
Topp