Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Duckstance på Sanouk?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pontaa" data-source="post: 420294" data-attributes="member: 29307"><p>med frågan angående 6 grader så antar jag att du menar de graderna som man "duckar" bindningarna på skidan... de 60 graderna som jag talar sitter i höftleden..</p><p></p><p>Alltså om du ligger på rygg helt utsträckt... och så för du ena knät upp mot hakan.. då flekterar du i höften...skulle du vara så vig att du klarade att få benet i ett "spagat" läge så har du ca 180 grader... så ungefär en tredjedel av det och muskeln byter funktion från att vara en mkt stark utåtrotator till att bli en inåtrotator av benet i höftleden...</p><p></p><p>Min tanke går något åt det hållet att om den övriga muskluaturen i sätet (rumpan) ej kan kopplas in på rätt sätt när man kommer ner i djupa positioner, dvs att hålla sig i ett utåtroterat läge. M.piriformis (som den heter) kan vara en muskel som gör det ännu svårare att få exempelvis "bergskidans" knä att verka i en utåtrotation i en djup carving (som man vill att den ska göra) eftersom den vill inåtrotera i höften då flexionen i höftled är mer än 60 grader vilket det är i de flesta svängar i någorlunda brant terräng.</p><p></p><p>Alltså.. En duckad skida gör att man får lite hjälp med att aktivera sätesmuskulatur som annars eventuellt ej skulle kopplas in lika bra...Detta ger bättre belastning för knäna eftersom den storsätesmuskulaturen har inverkan på stabiliteten där..</p><p></p><p>Är då detta bra i det långa loppet? Det lär väl isa sig för de som vågar testa...</p><p></p><p>Hoppas det var ett ok svar på din fråga</p><p></p><p>//ponta</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pontaa, post: 420294, member: 29307"] med frågan angående 6 grader så antar jag att du menar de graderna som man "duckar" bindningarna på skidan... de 60 graderna som jag talar sitter i höftleden.. Alltså om du ligger på rygg helt utsträckt... och så för du ena knät upp mot hakan.. då flekterar du i höften...skulle du vara så vig att du klarade att få benet i ett "spagat" läge så har du ca 180 grader... så ungefär en tredjedel av det och muskeln byter funktion från att vara en mkt stark utåtrotator till att bli en inåtrotator av benet i höftleden... Min tanke går något åt det hållet att om den övriga muskluaturen i sätet (rumpan) ej kan kopplas in på rätt sätt när man kommer ner i djupa positioner, dvs att hålla sig i ett utåtroterat läge. M.piriformis (som den heter) kan vara en muskel som gör det ännu svårare att få exempelvis "bergskidans" knä att verka i en utåtrotation i en djup carving (som man vill att den ska göra) eftersom den vill inåtrotera i höften då flexionen i höftled är mer än 60 grader vilket det är i de flesta svängar i någorlunda brant terräng. Alltså.. En duckad skida gör att man får lite hjälp med att aktivera sätesmuskulatur som annars eventuellt ej skulle kopplas in lika bra...Detta ger bättre belastning för knäna eftersom den storsätesmuskulaturen har inverkan på stabiliteten där.. Är då detta bra i det långa loppet? Det lär väl isa sig för de som vågar testa... Hoppas det var ett ok svar på din fråga //ponta [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Duckstance på Sanouk?
Tillbaka
Topp