Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Duckstanceteori
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Friska_Viljor" data-source="post: 518073" data-attributes="member: 7335"><p>Utan att lägga värdering i duck/inte-duck.</p><p></p><p>Men på vilket sätt påvisar knäböj att duckstance har ngn effekt på skidåkning? Annat än efter en landning efter ett flyg kan jag inte påminna mig om att jag hamnar nära "knäböj" på skidor.</p><p></p><p>Vid skidåkning så är det så många fler krafter än bara gravitationen som måste tas med i beräkningarna, jämfört med knäböj.</p><p></p><p>Och inte minst - du står inte rakt upp och ner på skidorna. Du har berg/dalskida med det ena benet rakare och det andra mer böjt. Du vinklar in höften mer eller mindre. Benen mer eller mindre parallella med varandra. Du vinklar knän. Mm mm.</p><p></p><p>Det intressanta vore förstås om man kan efterlikna dynamiken vid skidåkning och se om duck i detta läge gör dig starkare.</p><p></p><p>- Edit </p><p>PS Intressant analys i övrigt där jag helt håller med om att fotens position är avgörande för att hamna rätt på skidorna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Friska_Viljor, post: 518073, member: 7335"] Utan att lägga värdering i duck/inte-duck. Men på vilket sätt påvisar knäböj att duckstance har ngn effekt på skidåkning? Annat än efter en landning efter ett flyg kan jag inte påminna mig om att jag hamnar nära "knäböj" på skidor. Vid skidåkning så är det så många fler krafter än bara gravitationen som måste tas med i beräkningarna, jämfört med knäböj. Och inte minst - du står inte rakt upp och ner på skidorna. Du har berg/dalskida med det ena benet rakare och det andra mer böjt. Du vinklar in höften mer eller mindre. Benen mer eller mindre parallella med varandra. Du vinklar knän. Mm mm. Det intressanta vore förstås om man kan efterlikna dynamiken vid skidåkning och se om duck i detta läge gör dig starkare. - Edit PS Intressant analys i övrigt där jag helt håller med om att fotens position är avgörande för att hamna rätt på skidorna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Duckstanceteori
Tillbaka
Topp