PNyberg
Aktiv medlem
Duke/Baron vs F10/F12 vs Fritschi
Erfarenheter skiljer sig mycket, så är det. Sj så byggar jag mina påstående på liknande sätt. Plus att jag är så nörd att jag med nöje läser så många tester jag kan komma åt för att få fler synvinklar än min egen. Tester som på wildsnow, blister, åka skidor, fri flyt, MnO...allt ger mer kunskap och fler dimensioner och gör att jag kan reflektera över hur andra upplever skidor.Broddan sa:PNyberg: Vet inte hur du gör men jag försöker att bara referera till saker som jag faktiskt vet, har provat och har egna erfarenheter utav. Saker som man bara har läst, hört av någon annan eller tror sig veta tycker jag att man ska låta bli att uttala sig om.
Sedan gällande allt inom utrustning så kan det vara vilket häftigt material, uppbyggnad, radie eller vad det nu är och står att det ska vara. MEN det viktigaste tycker iaf jag är hur det upplevs och fungerar på riktigt i fältet.
Där skiljer det av mina erfarenheter ofta mycket.
Som exempel F12 vs Dukes. Uppelver jag själv att insteget i ett par F12 är det värsta som finns. Lät som att jag hade sönder bindningen när jag klev i. Åkningen däremot var ngt annat! Kändes som att den hade bättre kontakt med skidan som om den inte var lika hög som duken. Detta testet vart utfört i hård och milt sagt otroligt uppkört och isigt åreföre. Ett väldigt gott test för att se hur bra en skida svara eller känns på foten. Men jag väljer ändå duken. Varför? DIN plus mer metall
Det händer nog att folk skruvar högre än vad de behöver. Men jag tror att de flesta på det här forumet har på ett eller annat sätt kommit fram vilken din de bör ligga på. Sj skruvar har jag mina dukes på 14 och 916 på 13 och fks på 13, men när duken sitter under mina fötter är jag ute efter mjuk snö och kör i regel inte lika hårt.Broddan sa:Inget vidare underlag?PNyberg sa:Känns som att du borde få din fakta mer precisa. Har vart mycket "så här är det" utan att du har något vidare underlag. IMHO.Broddan sa:Okej, förstår.
Att det är högre DIN är sant men känns som att hur många är det egentligen som har behov av en DIN över 12?
Kör själv på 14 vanligtvis men dock 10 på mina Dynafit vilket räcker nog.
Känns också som att Marker borde kunna släppa en efterföljare till F12 med t.ex. DIN 14 eller 16 för att täcka upp behoven för de som kör med högre DIN. Precis som de gjorde med Jester 18.
Om så blir fallet vet jag inte som många argument för att fortfarande köpa Duke.
För övrigt så får man oftast vrida upp markers bindningar ngt högre och på så sätt är det rätt många som behöver din över 12.
Har pratat med säljare på Marker genom jobbet. Och har dessutom kört på grejerna själv. Är inte det tillräckligt med referensfakta?
Förstår ditt tänk ang. DIN. Det jag menade med att behovet för en DIN över 12 inte är så stor grundar jag på att väldigt många har en förmåga att vrida upp sin DIN utan att veta varför. Men självklart finns det de som behöver kunna ställa upp dom mera. Kör själv på 14 så hade som sagt varit kul att se en F12 fast med t.ex. 16 fjäder.