Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Duschmöjligheter
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 1067509" data-attributes="member: 29415"><p>Kläder har man på sig av massa skäl som <strong>inte</strong> har med infektioner att göra, tex</p><p></p><p>* Sociala konventioner. Jag vill inte se massa hud när jag är på stan.</p><p>* Bekvämlighet. Det är bekvämare att vara varm än att frysa.</p><p>* Frysa leder till massa andra problem, typ förfrysning. På den gamla goda tiden när mat ofta var en bristvara var det energioekonmiskt att gå utan kläder eftersom massa energi då gick till att hålla kroppstemperaturen (Ungefär 2/3-delar av den energi vi behöver går åt till att hålla kroppstemperaturn - du kanske vet att vi människor är varmblodiga?)</p><p>* skydd mot vassa saker i omgivningen</p><p></p><p>etc.</p><p></p><p>Men ja, du kan säkert gå omkring naken stora delar av året så länge du inte är stillastående och äter ordentligt, <em>utan</em> att de leder till fler infektionssjukdomar. Springer (sprang?) ju omkring en man i Stockholm som bara har skjorts och skor på sig året runt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 1067509, member: 29415"] Kläder har man på sig av massa skäl som [b]inte[/b] har med infektioner att göra, tex * Sociala konventioner. Jag vill inte se massa hud när jag är på stan. * Bekvämlighet. Det är bekvämare att vara varm än att frysa. * Frysa leder till massa andra problem, typ förfrysning. På den gamla goda tiden när mat ofta var en bristvara var det energioekonmiskt att gå utan kläder eftersom massa energi då gick till att hålla kroppstemperaturen (Ungefär 2/3-delar av den energi vi behöver går åt till att hålla kroppstemperaturn - du kanske vet att vi människor är varmblodiga?) * skydd mot vassa saker i omgivningen etc. Men ja, du kan säkert gå omkring naken stora delar av året så länge du inte är stillastående och äter ordentligt, [i]utan[/i] att de leder till fler infektionssjukdomar. Springer (sprang?) ju omkring en man i Stockholm som bara har skjorts och skor på sig året runt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Duschmöjligheter
Tillbaka
Topp