DVD Kamera?

anell

Ny medlem
DVD Kamera?
Tja..tänkte filma lite nästa säsong. Funderar på att köpa någon av sonys dvd kameror. Funderar om det funkar lika bra att redigera från dvd skiva som från usb-porten? Hur är det med kvaliten på dvd kamerorna, och då menar jag bildkvaliten!. Någon som har något tips på en billig schysst kamera ?

DVD Kamera?
du menar verkligen en dvd-kamera, inte en DV-kamera?
har du en länk till den?

Jag kan tänka mig att en DVD-kamera (en som bränner en skiva medans den filmar) är grymt ömtålig för stötar.
Kvalitén borde väl vara som vilket digitalt medie som helst, beroende på optik och upplösning.

Det är väl allt man kan säga utan att veta mer. :P

DVD Kamera?

som erfaren filmare så avråder jag ifrån dvd kamerorna. de är dyra och obehändiga! dvdkamerorna kom för några år sedan men har verkligen floppat, trots det lanseras det några nya modeller varje år men det mesta är av låg kvalité!

marknaden för dv kameror är enormt mycket större och det är lättare att hitta en kamera som passar en! med firewire så går det smidigt och lätt och man kan på vissa modeller ävenföra tillbaka redigerat material på dvband.

satsa på en schysst dvkamera i stället det råder jag dig till!

DVD Kamera?

ja gör det och glöm inte att kolla begagnat marknaden! om man är bered att lägga 5-8000 så kan man få finfina kameror som är betydligt bättre än nya till samma pris. saker du bör tänka på!

Se till att det finns en såkallad tillbehörssko. det är ett litet fäste som sitter på kameran, i det kan man sätta externa mikrofoner, lampor m.m. det finns på de flesta kameror men kolla för säkerhetsskull.

om du ska använda den för att filma skidåkning/snowboars så se till att den är bra på att filma i extrema ljusföhållanden. om den är dålig på det så överexponeras snön och man ser inga konturer utan ett enda vitt lysande fält, vilket är fult och tråkigt. kameror med 3ccd är bra på att ta upp starkt ljus men inte svagt (vilket är en nackdel på natten). 3ccdkameror är dyrare men finns för 5-8000 på begagnatmarknaden!

ett annat tips är att titta på film från den kameran man tittar på för att se bildkvalitén!

lycka till!

Tillbaka
Topp