Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Dynafit 14/16 eller Kingpin 13 och till vilken skida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 1090926" data-attributes="member: 54815"><p>Jag har åkt rätt så mycket på Beast 16, och har varit nöjd i stort sett hela tiden. Jag har haft dem på Opinion 118 och Opinion 108. I puderrikt Kanada så var Opinion 118 med Beast 16 riktigt riktigt bra. Vi gjorde kanske 20 turer och fick bra åkning varje gång. Den är absolut tyngre än Beast 14, Kingpin och Radical 2.0, och definitivt krångligare. Den stora skillnaden är ju tådelen, och om den finns det hel drös olika åsikter. I Amerikansk skidmedia och på forum etc, så utpekas tådelen som det revolutionerande och avgörande i Beasten, och jag har läst ett flertal texter där Beast 14 därför klassas som totalt onödig. Jag och mr Byberg har haft en del diskussioner om detta, och kommit fram till att det nog är tvärtom. Beast 16 är häftig och en rejäl ingenjörsuppvisning, men Beast 14 är mer användbar, lättare, och passar fler åkare. Häldelen är komplicerad och det tar lite innötning innan växlingarna mellan gå och åkläge funkar smidigt. Mina häldelar, och även hälarna på mina pjäxor, blev slitna så att det började glappa lite grann om de inte var inställda perfekt. Just att ställa in förspänning exakt är, skulle jag vilja hävda, viktigare på Beast, och även på nya Radical, än på vanliga alpinbiningar. Felmarginalen är alltså mindre. </p><p></p><p>Jag sålde mina Beast till förmån för Radical, för att jag turar mer och mer och vill ha lättare och smidigare utrustning. Att man behöver stålbygeln till Beast är ju också en klar nackdel. Men jag har nästan ändrat mig lite grann, och funderar på att köpa ett par Beast 14 medan de är så billiga och finns kvar, mest för att ha liksom. </p><p></p><p>Vilken binding du än köper, sätt dom på Atrisen. Har du pjuck som funkar, och som du trivs i, så finns det ingen anledning att köpa en rambindning. Det finns det iofs knappt annars heller. Angående stabiliteten, så är Beast stabilare än Duke/Baron, både i gåläge och åkläge.</p><p></p><p>Förbered dig på att inte bara prova någon gång, utan att göra det till en stor del av din skidåkning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 1090926, member: 54815"] Jag har åkt rätt så mycket på Beast 16, och har varit nöjd i stort sett hela tiden. Jag har haft dem på Opinion 118 och Opinion 108. I puderrikt Kanada så var Opinion 118 med Beast 16 riktigt riktigt bra. Vi gjorde kanske 20 turer och fick bra åkning varje gång. Den är absolut tyngre än Beast 14, Kingpin och Radical 2.0, och definitivt krångligare. Den stora skillnaden är ju tådelen, och om den finns det hel drös olika åsikter. I Amerikansk skidmedia och på forum etc, så utpekas tådelen som det revolutionerande och avgörande i Beasten, och jag har läst ett flertal texter där Beast 14 därför klassas som totalt onödig. Jag och mr Byberg har haft en del diskussioner om detta, och kommit fram till att det nog är tvärtom. Beast 16 är häftig och en rejäl ingenjörsuppvisning, men Beast 14 är mer användbar, lättare, och passar fler åkare. Häldelen är komplicerad och det tar lite innötning innan växlingarna mellan gå och åkläge funkar smidigt. Mina häldelar, och även hälarna på mina pjäxor, blev slitna så att det började glappa lite grann om de inte var inställda perfekt. Just att ställa in förspänning exakt är, skulle jag vilja hävda, viktigare på Beast, och även på nya Radical, än på vanliga alpinbiningar. Felmarginalen är alltså mindre. Jag sålde mina Beast till förmån för Radical, för att jag turar mer och mer och vill ha lättare och smidigare utrustning. Att man behöver stålbygeln till Beast är ju också en klar nackdel. Men jag har nästan ändrat mig lite grann, och funderar på att köpa ett par Beast 14 medan de är så billiga och finns kvar, mest för att ha liksom. Vilken binding du än köper, sätt dom på Atrisen. Har du pjuck som funkar, och som du trivs i, så finns det ingen anledning att köpa en rambindning. Det finns det iofs knappt annars heller. Angående stabiliteten, så är Beast stabilare än Duke/Baron, både i gåläge och åkläge. Förbered dig på att inte bara prova någon gång, utan att göra det till en stor del av din skidåkning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Dynafit 14/16 eller Kingpin 13 och till vilken skida
Tillbaka
Topp