Dynafit Beast stopperbredd

Schifoan

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa Dynafit Beast och köra med Quiver Killers. Jag skulle behöva veta vilket spann på skidbredd man kan räkna med om man behåller stoppers i sitt originalutförande, dvs utan att bocka dem. Om du kör med Dynafit Beast är jag tacksam för att få veta vilken stopperbredd du har, samt vilken som är den smalaste respektive bredaste skidmidjebredd som du själv har använt och tycker att det fungerat bra.

Då tänker jag först fråga varför Beast? Tänker du 16 eller 14?
Vad för skida ska den sitta på och hur tung/lång är du?

Schifoan sa:
vilken stopperbredd du har, samt vilken som är den smalaste respektive bredaste skidmidjebredd som du själv har använt och tycker att det fungerat bra.
Nu har jag ju bara monterat och klivit i bindningar hemma i lägenheten men har skruvat inserts i tre par skidor från 114 till 138mm för mina Beast-16 med 120mm stoppers.
Det är precis så det går på 138orna och eftersom 114mm skidorna ser och känns klockrent ut skulle jag nog kunna tänka mig att det funkar ner till 105mm midja med den stoppern utan att det blir helt tokigt.

fwiw
/r

xviggenx sa:
Tänker du 16 eller 14?
Vad för skida ska den sitta på?
Dynafit använder sig av samma stopperbredd till Beast 14 och 16, så det spelar ingen roll om du åker på Beast 14 eller Beast 16. Alla stopperbredder är av intresse, dvs 105, 120 och 135. Jag är alltså intresserad av praktisk erfarenhet av bindningen för att avgöra vilken bindningsbredd som är mest optimal att köpa. Jag har alltså inte bestämt mig ännu för vilka skidor som den ska sitta på, utan det beror på svaren som jag får här.

Stoppers på Beast 16 fälls in ganska bra när man kliver i bindningen, varför det går att ha relativt breda stoppers till smala skidor. Har testat montera 135 mm stoppers på 98 mm midja och det funkar att åka med, även om det inte är optimalt.
På ett par andra lagg med 116 mm midja sitter det Beast 16 med 120 mm stoppers, men skulle lika gärna kunnat montera 135 mm stoppers.
Min alldeles egna slutsats är att det är bättre med aaaningen bredare stoppers istället för smalare. (Detta gäller Beast 16 och inte generellt för andra bindningar).
T.ex skulle jag på 122 mm midja rekommendera 135 mm stoppers och inte 120 mm.
Välj alltså en stopper som passar din bredaste skida, så kommer den att funka till de smalare också, naturligtvis inom vissa gränser. Sedan finns även möjligheten att ha extra stoppers, men då är det hela underdelen av bindningen som behövs. (Jag har iaf inte lyckats få tag i lösa stoppers. Om någon fått tag i det, dela gärna info!)

Daniel-LAB sa:
...

Sedan finns även möjligheten att ha extra stoppers, men då är det hela underdelen av bindningen som behövs. (Jag har iaf inte lyckats få tag i lösa stoppers. Om någon fått tag i det, dela gärna info!)
Var kan man få tag i hela underdelar? Pris? Kan vara bra att veta om det finns något bra ställe för reservdelar.

ontopic: Jag kör 105mm bredd på 102mm skida. Funkar bra. Kan mäta hur brett de kan gå om det är intressant?

Senast ändrad:
herrgard sa:
Var kan man få tag i hela underdelar? Pris? Kan vara bra att veta om det finns något bra ställe för reservdelar.

ontopic: Jag kör 105mm bredd på 102mm skida. Funkar bra. Kan mäta hur brett de kan gå om det är intressant?
Alla butiker som säljer Dynafit bör kunna skaka fram underdelar till Beast. Är kanske inget de flesta har på lager, men det går att ordna. C:a 1000 kr för underdelar vill jag minnas att det skulle kosta.
Skistore är den första butiken jag skulle kolla med.

105mm stopperbredd på 122mm skida. Skidorna går att sätta ihop också. Stoppersarna skrapar dock i skidan när de fälls ut, och de lyckas inte fälla ut sig hela vägen. Oklart om det spelar någon större roll. Dynafits bromsfjädrar är så klena att de knapp orkar hålla emot skidans vikt när de ligger plant mot marken ändå...

Tillbaka
Topp