Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Dynafit som one-quiver
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="snorkel" data-source="post: 850918" data-attributes="member: 51492"><p>Har också nära 2 säsonger på FT12 och efter några inledande vurpor pga att jag inte lärt mig att ta på bindningen ordentligt (dvs se till att det inte är snö/is där det inte skall vara) så har det gått bra utan några somhelst tjyvsläpp. Tog ett antal dagar att börja lita på bindningen efter tjyvsläppen men nu kör man på även i pisten utan att tänka på vilken bindning man har.</p><p></p><p>Finns väl flera trådar med liknande diskussioner men slutsatsen brukar vara att om man ställer in bindningarna på millimetern rätt så fungerar de som de ska. Annars inte. T ex för litet avstånd mellan bakbindning och pjäxa kan knäcka en bindning eller en skida. För stort avstånd kan göra att pjäxan lossnar vid returflex i puckel eller hopp.</p><p>Det skall till väldigt extrema övningar om en rätt inställd bindning skall lossna från skidan. </p><p></p><p>Det som däremot kan hända är att hälen löser ut i sidled pga stor smäll och liten elasticitet i bindningen. Där är svagheten jfr alpinbindningar. Dra åt 2-3 snäpp extra på DIN skalan om du står på i hård och knagglig pist.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="snorkel, post: 850918, member: 51492"] Har också nära 2 säsonger på FT12 och efter några inledande vurpor pga att jag inte lärt mig att ta på bindningen ordentligt (dvs se till att det inte är snö/is där det inte skall vara) så har det gått bra utan några somhelst tjyvsläpp. Tog ett antal dagar att börja lita på bindningen efter tjyvsläppen men nu kör man på även i pisten utan att tänka på vilken bindning man har. Finns väl flera trådar med liknande diskussioner men slutsatsen brukar vara att om man ställer in bindningarna på millimetern rätt så fungerar de som de ska. Annars inte. T ex för litet avstånd mellan bakbindning och pjäxa kan knäcka en bindning eller en skida. För stort avstånd kan göra att pjäxan lossnar vid returflex i puckel eller hopp. Det skall till väldigt extrema övningar om en rätt inställd bindning skall lossna från skidan. Det som däremot kan hända är att hälen löser ut i sidled pga stor smäll och liten elasticitet i bindningen. Där är svagheten jfr alpinbindningar. Dra åt 2-3 snäpp extra på DIN skalan om du står på i hård och knagglig pist. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Dynafit som one-quiver
Tillbaka
Topp