Dynastar Cham HM - turskida?

Karin_Malmberg

Ny medlem
Jag är ute efter ett par nya turskidor för "varje dag skidåkning". Jag provade Völkl Nanutaq förra året med vikt 1710g/skida och 170cm långa. Tyckte dom var grymma!
Jag brukar kunna få ont i knä och höft när jag går längre än 1,5 timme i början på vintern och känner av ena knät mer och mer. Därav är jag sugen på nått lättare och skonsammare även när jag inte turar.

Jag har hittat en skida från Dynastar som heter Cham high mountain, den är 107 i midjan och finns i två varienater som är intressanta:
166 cm / 1729g per skida
175 cm / 1817g per skida.

Vad säger skidvärlden nu förtiden. Är det alltid sin egen längd plus 10-15 cm som gäller, eller är det kortare nu? Jag är ju bara 163 cm.....så jag lurar på att ta den kortare för bekvämligheten när man turar:) Det skiljer ju ändå 176 gram totalt mellan paren:)

Om någon har tid att skriva två rader så blir jag jätteglad!:)

Det är absolut ingen dum ide att ha lite kortare turskidor om du har dom som dedikerade turskidor. Det är ganska mycket lättare att göra kickturns med korta skidor tycker jag. Sånt spar man mycket energi på, och dessutom är de lättare som du säger.

Men om du ska använda dom varje dag att åka på hade jag valt den längd som känns bäst att åka på. Vilken längd det är specifikt för dig är väl lite personligt, men skulle tro att din längd plus 5cm kanske är lagom. Trenden går mot att man kör lite kortare skidor numera, det är inte nödvändigtvist den som har längst skidor som är tuffast på afterskin ;)

Tillbaka
Topp