Dynastar legend mythic rider

Soren

Ny medlem
Hej!

Jag söker en skida som jag kan använda över hela berget! Jag åker mycket pist men tycker att den roligaste åkningen finns vid sidan om.

Förra veckan provade jag Dynastar legend mythic rider i pisten och upplevde den som lika hanterbar som min hyrda Völkl AC50. Nu är jag således sugen på att fynda en skida på rean och behöver er input!

1. Är Ovanstående Dynstar skida ett bra val om jag vill ha en skida för hela berget eller rekommenderar ni någon annan skida före?

2. Jag är 187 cm lång och undrar även om jag ska välja en något kortare skida eller om det går bra att välja en i ungefär samma längd som mig själv?

3. Är det smart att välja en randoné bindning för att få en mer allround skida?

Tacksam för svar!

1. Ja, det är en bra allroundskida i samma division som AC50.
2. Lika lång som du själv är om du är någorlunda bra på att åka.
3. Skall du använda dem som randonné skidor? Annars är det billigare och bättre med alpinbindningar.

Jag hade samma funderingar som du innan jag köpte mina skidor inför säsongen! Efter många om och men blev det ett par K2 Extreme. De skulle funka bra i pist och bra i offpist + twintip fö skojs skull.

Skidan funkar grymt bra till allt och är en underbar skida, men om jag skulle köpa nya skidor idag hade jag valt lite bredare (95-105mm). K2 är 85 i midjan, precis som för dig känns åkningen utanför pist viktigast och då skulle midjan kunna vara lite bredare.
Försök hitta en skida med skärningsradie på 17-22m med en bredd på 95-105mm så har du en skida som är grym i puder men ändå har goda carvingegenskaper.

Glömde en sak! Var inte rädd för att köpa långa skidor...jag är 178 och köpte 174 men idag hade jag köpt 180+!

Tack för alla svar!

Hur pass tyngre blir en skida med en midja runt 100 att hantera i pisten, exempelvis Legend Pro Rider?

Jag köpte ett par Big trouble (dynastar) och dom funkar kalas, det är den bästa beskrivningen jag kan ge. jag räknade lite och kom fram till att jag väger omkring 100 pannor med all utrustning på (bara skidorna med bindningar, ett par px12, väger omkring 7 kilo tillsammans). Skidan är 96 i midjan, 186 lång och funkar skitbra i pisten. Jag kan jobba mig till relativt korta svängar samt få fina carvingbågar. Det är tungjobbade skidor men som klarar sig utmärkt i pisten. Deras rätta elemnt är dock offpist håller dom mig ordenligt ovanpå snön(snustorrt puder i 80-centimetersklassen) och ger en riktigt skön känsla av snökontakt, har dock aldrig testat bredare skidor så har inget att jämföra med. Twintipen ger mer möjligheter och gör skidan till lite mer av en leksak.
Den största nackdelen är att tyngden gör det något tungt att dra runt en 180 eller 360 men det är inget man hänger upp sig på precis.

Det här blev något av en recenssion av Big Trouble men jag tycker att den är väl värd att kolla upp i alla fall. värt att tillägga är att jag köpte 07/08-modellen vilket gör att man sparar några tusenlappar utan att förlora kvalitet för den sakens skull.

Senast ändrad:
Jag testade ett par Line Prophet 100, det är riktigt roliga skidor både i och utanför pisten. Inga som helst problem att carva med, funkar både i långa och korta svängar. De är ganska mjuka i flexet vilket gör att dem lyfter skönt i puder. Skidan är nog för mjuk om man alltid blåser på i 100 knyck, för övrigt en riktigt trevlig skida. Just nu etta på min önskelista....

Jag går i precis samma funderingar som Soren, har hört så mycket bra om mythic men tyvärr inte prövat den själv..
kör nu på ett par trötta scratch från typ 03/04 och vill söka mig uppåt i bredd och styvhet.

Soren: vilken föredrar du spontant mellan mythic och AC50?

vet någon om skidan kommer ändras något till 09/10 eller bara lackeras om?

har någon erfarenhet av utbud under off seasonreor förresten? hur pass bra utbud av lagg tror ni man kan hitta?

Jag var mycket nöjd med AC50 som jag hyrde några dagar i Verbier. Mythicen provade jag endast ett åk, så jag kan inte riktigt uttala mig däremot tyckte jag att den var väldigt snarlik i pisten och jag antar att den är snäppet bättre offpist?

Om Mythicen är en bättre offpistskida så antar jag att den är det bättre valet för den som söker en skida att ha till allt.

Tillbaka
Topp