Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Dyrt som f-n i alperna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1322075" data-attributes="member: 144594"><p>Jag har delvis samma erfarenhet som Anzom (förutom storleksordningen och ev skillnader mellan länder). Priserna verkar stiga snabbare än vad kronfallet (som inte ska överdrivas) förklarar.</p><p>Men jag tolkar det delvis litet annorlunda.</p><p></p><p>- svensk skidåkande medelklass ”har det bra” ekonomiskt men motsvarande andel på kontinenten får det allt bättre</p><p>- en del boende verkar gå ut med höga priser så här års eftersom en del (stamgäster, oroliga själar mm) är beredda att betala allt mer extra för att säkra exakt det de vill ha i mycket god tid</p><p>- mindre/lägre skidorter får allt mer snöproblem så utbudet minskar och pressen ökar på de skidorter dit vi svenskar brukar åka</p><p>- löneläget och andra kostnader stiger på skidorterna</p><p>- OS-vinter i nordöstra italienska Alperna med prisstegring och trängsel vilket pushar en del gäster till Österrike</p><p></p><p>Sammantaget är det en ganska begränsad tillgång på boenden under en allt kortare säsong som ska matchas mot svängningar i efterfrågan och betalningsvilja vilket kan ge oväntade stora effekter på tillgång och priser.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1322075, member: 144594"] Jag har delvis samma erfarenhet som Anzom (förutom storleksordningen och ev skillnader mellan länder). Priserna verkar stiga snabbare än vad kronfallet (som inte ska överdrivas) förklarar. Men jag tolkar det delvis litet annorlunda. - svensk skidåkande medelklass ”har det bra” ekonomiskt men motsvarande andel på kontinenten får det allt bättre - en del boende verkar gå ut med höga priser så här års eftersom en del (stamgäster, oroliga själar mm) är beredda att betala allt mer extra för att säkra exakt det de vill ha i mycket god tid - mindre/lägre skidorter får allt mer snöproblem så utbudet minskar och pressen ökar på de skidorter dit vi svenskar brukar åka - löneläget och andra kostnader stiger på skidorterna - OS-vinter i nordöstra italienska Alperna med prisstegring och trängsel vilket pushar en del gäster till Österrike Sammantaget är det en ganska begränsad tillgång på boenden under en allt kortare säsong som ska matchas mot svängningar i efterfrågan och betalningsvilja vilket kan ge oväntade stora effekter på tillgång och priser. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Dyrt som f-n i alperna
Tillbaka
Topp