Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Efter korsbandsoperation - låsningar i knä
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Friska_Viljor" data-source="post: 599465" data-attributes="member: 7335"><p>Vad gäller låsning - en annan teori.</p><p></p><p>X-bandskada medför att du får mycket försvagad muskulatur (beroende på att man tappar "muskelkontakt" osv).</p><p></p><p>Mycket träning. Jag ser inte att 2 ggr/dag är ngt problem. Under överinseende av sjukgymnast helt ok. Ju bättre du tränar desto fortare frisk. Dock som @ovashoot säger "..aldrig överanstränga knät! " Smärta som "hettar" kan tyda på inflammation. Då är det bara vila som gäller. Men det verkar du ha koll på.</p><p></p><p>Det jag funderar på är om X-bandskada försvagat quadriceps och/eller i kombination med att du före skadan var svag(are) i hamstring.</p><p></p><p>Det som kan hända (på denna korta tid) är att du tränat upp hamstring (baksida) mer än quadriceps (framsida). Om de var svagt tränade före op så kan det vara så enkelt som att de svarat snabbare på träning. Då de då är relativt starkare kan de dra knät en aning ur position. Det skulle kunna orsaka ditt problem och borde då vara övergående. När du tränat mer och fått mer muskulatur och muskelkontakt kan det försvinna.</p><p></p><p>Men jag är lekman med personlig kunskap i knärehab. Rådfråga sjukgymnast/läkare om det inte går över/blir värre.</p><p></p><p>Live long and prosper.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Friska_Viljor, post: 599465, member: 7335"] Vad gäller låsning - en annan teori. X-bandskada medför att du får mycket försvagad muskulatur (beroende på att man tappar "muskelkontakt" osv). Mycket träning. Jag ser inte att 2 ggr/dag är ngt problem. Under överinseende av sjukgymnast helt ok. Ju bättre du tränar desto fortare frisk. Dock som @ovashoot säger "..aldrig överanstränga knät! " Smärta som "hettar" kan tyda på inflammation. Då är det bara vila som gäller. Men det verkar du ha koll på. Det jag funderar på är om X-bandskada försvagat quadriceps och/eller i kombination med att du före skadan var svag(are) i hamstring. Det som kan hända (på denna korta tid) är att du tränat upp hamstring (baksida) mer än quadriceps (framsida). Om de var svagt tränade före op så kan det vara så enkelt som att de svarat snabbare på träning. Då de då är relativt starkare kan de dra knät en aning ur position. Det skulle kunna orsaka ditt problem och borde då vara övergående. När du tränat mer och fått mer muskulatur och muskelkontakt kan det försvinna. Men jag är lekman med personlig kunskap i knärehab. Rådfråga sjukgymnast/läkare om det inte går över/blir värre. Live long and prosper. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Efter korsbandsoperation - låsningar i knä
Tillbaka
Topp