Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Efter korsbandsoperation - låsningar i knä
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MattiasSt" data-source="post: 934517"><p>1. Rehabtiden är väldigt individuell. Beror på hur lyckad operationen blev, hur du läker och framförallt hur seriös du är med träningen. Man brukar säga minst 6 månader till ca 1 år. För mig tog det 14 månader innan jag blev såpass bra i knät att jag kunde börja leva som innan. Träna på som ett svin innan operationen. Ju bättre tränad du är desto fortare går rehaben efter.</p><p></p><p>2. Jag slängde kryckorna ca 14 dagar efter operationen och kunde gå som vanligt. Ju snabbare desto bättre, första veckan bör man dock vila eftersom knät är svullet som en ballong och gör väldigt ont. Har man fixat menisken samtidigt vet jag att läkarna ger lite andra restriktioner.</p><p></p><p>3. Jag körde på som vanligt med träning inför operationen. Körde inget dagen innan men har man tendens att svullna upp är det väl bra att se till att det inte är svullet inför operationen.</p><p></p><p>Har du ingen sjukgymnastkontakt btw? Såna här frågor är de ju till för att svara på och hjälpa till med rehab.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MattiasSt, post: 934517"] 1. Rehabtiden är väldigt individuell. Beror på hur lyckad operationen blev, hur du läker och framförallt hur seriös du är med träningen. Man brukar säga minst 6 månader till ca 1 år. För mig tog det 14 månader innan jag blev såpass bra i knät att jag kunde börja leva som innan. Träna på som ett svin innan operationen. Ju bättre tränad du är desto fortare går rehaben efter. 2. Jag slängde kryckorna ca 14 dagar efter operationen och kunde gå som vanligt. Ju snabbare desto bättre, första veckan bör man dock vila eftersom knät är svullet som en ballong och gör väldigt ont. Har man fixat menisken samtidigt vet jag att läkarna ger lite andra restriktioner. 3. Jag körde på som vanligt med träning inför operationen. Körde inget dagen innan men har man tendens att svullna upp är det väl bra att se till att det inte är svullet inför operationen. Har du ingen sjukgymnastkontakt btw? Såna här frågor är de ju till för att svara på och hjälpa till med rehab. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Efter korsbandsoperation - låsningar i knä
Tillbaka
Topp