Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Efterlyser folk som köpt skoter i Kanada!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PuderYetin" data-source="post: 366497" data-attributes="member: 33585"><p>För 50 000,- får du antagligen en rätt fin tvåtaktare - jag skulle nog i sådana fall välja en Polaris RMK med lite större motor (de har tjänat mig väl under tiden i Colorado och Utah). </p><p></p><p>Höjden är ju en stor faktor här, och ju högre ni kör (dvs. vilken altitud ni befinner er på) desto lägre effekt kommer motorn att leverera. </p><p>Motorn skall ju också kalibreras utifrån den höjd ni befinner er på, så att den inte får för lite luft. Håll koll på detta om ni köper en "låghöjdskörd" skoter och transporterar den upp i bergen. </p><p>En 600-kubikare är antagligen i svagaste laget om ni skall tolka bakom den på hög höjd (3000-4000 möh.) i lössnö och motlut. Men allt är ju relativt, så beroende på hur ni tänkt ta er fram så kan det nog ev. vara tillräckligt.</p><p></p><p>Fyrtaktsmotorer är ju förstås det bästa - Yamaha leder i mångas ögon utvecklingen här, så en RX-1 Mountain (Apex) kan ju vara ett riktigt bra tips, men den kommer antagligen att kosta er lite mer pengar också.</p><p></p><p>Betänk också att de flesta (läs alla) mountainmaskiner har dynor som är anpassade för HÖGST en person, och lastutrymmet brukar vara begränsat till strapfästen på tunneln bak, så att färdas två är ogörbart om inte den ene tolkar med rep bakom.</p><p>Som det nämnts ovan är det också bra att hitta en modell som har justerbart styre - typ Polaris Rider Select - för ni kommer att köra med olika körställning beroende på om ni åker lössnö eller bara transporterar er efter led, och då är det kung med möjlighet att variera styrets höjd och vinkel.</p><p></p><p></p><p>Om jag var er, med den budgeten du nämnt så skulle jag försöka hitta en Polaris RMK (2004 och nyare - ) eller en Ski-Doo Summit (2004 och nyare).</p><p>Överköp er dock inte viktmässigt, då de riktigt stora maskinerna också blir rätt tunga - bäst är att hitta en maskin i klassen 700-900 kubik - de är relativt medgörliga även för ovana förare.</p><p></p><p></p><p>Mvh Jonas.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PuderYetin, post: 366497, member: 33585"] För 50 000,- får du antagligen en rätt fin tvåtaktare - jag skulle nog i sådana fall välja en Polaris RMK med lite större motor (de har tjänat mig väl under tiden i Colorado och Utah). Höjden är ju en stor faktor här, och ju högre ni kör (dvs. vilken altitud ni befinner er på) desto lägre effekt kommer motorn att leverera. Motorn skall ju också kalibreras utifrån den höjd ni befinner er på, så att den inte får för lite luft. Håll koll på detta om ni köper en "låghöjdskörd" skoter och transporterar den upp i bergen. En 600-kubikare är antagligen i svagaste laget om ni skall tolka bakom den på hög höjd (3000-4000 möh.) i lössnö och motlut. Men allt är ju relativt, så beroende på hur ni tänkt ta er fram så kan det nog ev. vara tillräckligt. Fyrtaktsmotorer är ju förstås det bästa - Yamaha leder i mångas ögon utvecklingen här, så en RX-1 Mountain (Apex) kan ju vara ett riktigt bra tips, men den kommer antagligen att kosta er lite mer pengar också. Betänk också att de flesta (läs alla) mountainmaskiner har dynor som är anpassade för HÖGST en person, och lastutrymmet brukar vara begränsat till strapfästen på tunneln bak, så att färdas två är ogörbart om inte den ene tolkar med rep bakom. Som det nämnts ovan är det också bra att hitta en modell som har justerbart styre - typ Polaris Rider Select - för ni kommer att köra med olika körställning beroende på om ni åker lössnö eller bara transporterar er efter led, och då är det kung med möjlighet att variera styrets höjd och vinkel. Om jag var er, med den budgeten du nämnt så skulle jag försöka hitta en Polaris RMK (2004 och nyare - ) eller en Ski-Doo Summit (2004 och nyare). Överköp er dock inte viktmässigt, då de riktigt stora maskinerna också blir rätt tunga - bäst är att hitta en maskin i klassen 700-900 kubik - de är relativt medgörliga även för ovana förare. Mvh Jonas. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Efterlyser folk som köpt skoter i Kanada!
Tillbaka
Topp