Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Egenskaper som kännetecknar en modern telemarks skida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ollecollberg" data-source="post: 1005545" data-attributes="member: 65691"><p>Jag kan säga lite snabbt vad jag tycker. </p><p>Hittar du en skida som du gillar att åka alpint på, skruva på en telemarksbindning. Jag är inget fan av "rena" telemarksskidor utan jag går hellre på go känsla på skidor jag provat. Ska man tura är vikt så klart en sak att ha i åtanke. Men ALLT är individuellt. Hur mycket man väger, hur kraftfull åkare man är, hur fort man vill åka. Skidors egenskaper är en djungel av variabler, och vilka skidor som passar är svårt. Testa, känn efter och jämför. Bindningar spelar också stor roll, speciellt om man jämför NTN och 75mm. NTN är så mycket styvare och förmedlar mer kraft till innerskidan, så ett par skidor som känns hårda med 75mm skulle kan kännas helt annorlunda med NTN. </p><p></p><p>Personligen gillar jag hårda stabila skidor om man ska ut och köra fort. Jag tävlar i telemark, så att åka pist på nåt annat än sylvassa GS skidor är ganska avlägset för mig. När jag turar har jag lättare skidor, ibland går jag även med 75mm för att få ner vikten lite. För ren offpist är det feta skidor som gäller. Med andra ord; olika skidor för olika åkning!</p><p></p><p>Olle Collberg</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ollecollberg, post: 1005545, member: 65691"] Jag kan säga lite snabbt vad jag tycker. Hittar du en skida som du gillar att åka alpint på, skruva på en telemarksbindning. Jag är inget fan av "rena" telemarksskidor utan jag går hellre på go känsla på skidor jag provat. Ska man tura är vikt så klart en sak att ha i åtanke. Men ALLT är individuellt. Hur mycket man väger, hur kraftfull åkare man är, hur fort man vill åka. Skidors egenskaper är en djungel av variabler, och vilka skidor som passar är svårt. Testa, känn efter och jämför. Bindningar spelar också stor roll, speciellt om man jämför NTN och 75mm. NTN är så mycket styvare och förmedlar mer kraft till innerskidan, så ett par skidor som känns hårda med 75mm skulle kan kännas helt annorlunda med NTN. Personligen gillar jag hårda stabila skidor om man ska ut och köra fort. Jag tävlar i telemark, så att åka pist på nåt annat än sylvassa GS skidor är ganska avlägset för mig. När jag turar har jag lättare skidor, ibland går jag även med 75mm för att få ner vikten lite. För ren offpist är det feta skidor som gäller. Med andra ord; olika skidor för olika åkning! Olle Collberg [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Egenskaper som kännetecknar en modern telemarks skida
Tillbaka
Topp