Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
eh... hm.. valla eller är jag helt borta?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 66261" data-attributes="member: 12483"><p>Klart som tusan du ska valla! Skidorna går fortare än polarnas och blir lättare att svänga, garanterat! </p><p></p><p>Originalvallan är egentligen bara ett skyddsskikt och knappt det. Nya belag skall alltid "impregneras" med en mjuk valla innan man börjar använda skidorna. </p><p></p><p>Arbeta med ett inte alltför varmt stryk- eller valljärn, låt vallan vara i flytande form över hela skidan under låt säga 5-10 minuter, varmsickla av överflödet och låt skidan svalna. Det här kan upprepas så ofta man orkar och ids. Tävlingsåkarna upprepar impregneringen, speciellt då på fartskidorna, upp till 15 gånger innan skidorna överhuvudtaget används. </p><p></p><p>OBS, OBS, OBS! Varning för hög värme på vallajärnet! Belaget kan skadas, porerna kan sättas igen, alternativt belaget bular sig eller släpper. Illa, mycket illa! </p><p></p><p>Ett lite udda "tips" kanske: Jag impregnerade mina friåkningsskidor med en hård kallvalla, -15 (hade inget annat hemma) och upptäckte att impregnerinen höll nästan hela säsongen...mysko, men praktiskt! </p><p></p><p></p><p>För tidigare inlägg i ämnet använd fritextsökningen under FORUM/ översikt, skriv in "valla", och se så mycket info man finner...</p><p></p><p>Vänligen,</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 66261, member: 12483"] Klart som tusan du ska valla! Skidorna går fortare än polarnas och blir lättare att svänga, garanterat! Originalvallan är egentligen bara ett skyddsskikt och knappt det. Nya belag skall alltid "impregneras" med en mjuk valla innan man börjar använda skidorna. Arbeta med ett inte alltför varmt stryk- eller valljärn, låt vallan vara i flytande form över hela skidan under låt säga 5-10 minuter, varmsickla av överflödet och låt skidan svalna. Det här kan upprepas så ofta man orkar och ids. Tävlingsåkarna upprepar impregneringen, speciellt då på fartskidorna, upp till 15 gånger innan skidorna överhuvudtaget används. OBS, OBS, OBS! Varning för hög värme på vallajärnet! Belaget kan skadas, porerna kan sättas igen, alternativt belaget bular sig eller släpper. Illa, mycket illa! Ett lite udda "tips" kanske: Jag impregnerade mina friåkningsskidor med en hård kallvalla, -15 (hade inget annat hemma) och upptäckte att impregnerinen höll nästan hela säsongen...mysko, men praktiskt! För tidigare inlägg i ämnet använd fritextsökningen under FORUM/ översikt, skriv in "valla", och se så mycket info man finner... Vänligen, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
eh... hm.. valla eller är jag helt borta?
Tillbaka
Topp