Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Elektrisk lavinryggsäck
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sivbertil" data-source="post: 1308607" data-attributes="member: 161988"><p>farsan56, vilken modell har du nu?</p><p></p><p></p><p>Testa allt du kommer åt. Även patronsäckar. Viktigt att det känns rätt. </p><p></p><p>Jetforce Pro är otroligt kompetent men tekniken är skrymmande och jag tycker konstruktionen har några svagheter. Om säkerheten är prio 1 så är förmodligen jetforce pro den bästa på marknaden just nu. Den är dessutom robust, enkel att ställa in och bekväm. Ändå känns den inte helt rätt för min del. Hittar jag en lättare lavinryggsäck där teknikpaketet är plattare och mindre skrymmande samtidigt som ryggsäcken är bekväm och praktisk så byter jag. Ortovox gick bort när jag valde säck ca 22/23 pga något strul med tekniken. Bör vara löst nu. Scott kändes ganska bekväm men saknar flexibiliteten med boosters som Ortovox och Jetforce har. Nu med mer erfarenhet av lavinsäck så hade jag inte brytt mig lika mycket om flexibiliteten. En ca 20-25l säck funkar för mig både i liftburen åkning och för dagsturer. </p><p></p><p><strong>Info om jetforce pro</strong></p><p>Lavintekniken ink. laddning och kommunikation känns klockren. Funktionen att den tömmer sig själv efter 3 minuter låter bra i teorin. </p><p></p><p>Väskan består av två delar: bas och booster. Basen består av ryggplatta, teknikpaket, axelremmar och midjebälte. Mycket bekväm bas men onödigt robust för min användning. Booster finns i tre olika storlekar och fästs med dragkedja.10l, 25l och 35l.</p><p></p><p>Teknikpaketet stjäl det mesta av volymen från ryggen och 8-10 cm rakt ut. Se första bilden där 25l booster sitter på. Utrymmet som omsluts av teknikpaketet mäter ca 15x30x10cm (bredd x höjd x djup). Rymmer exempelvis en matlåda och dryck. Allt utöver det packas långt från ryggen = längre momentarm. Då jag ofta glömmer bort att jag har på mig säcken så är det egentligen inget problem men konstruktionsmässigt känns det fel. </p><p></p><p>Axelremmarna innehåller laddkabel/kontakt på ena sidan och handtag på andra sidan. Man kan precis stänga facket med en pratdelen till en BC link 2.0 men det är tight. Topcom Twintalker har en mindre pratdel.</p><p></p><p>Skidor kan fästas på diagonalen igenom ett spännband som sitter fast i basen och en ögla som sitter fast i booster. Se bild med röd 10l booster. Sitter mycket stabilt och jag glömmer bort att jag bär på skidorna.</p><p></p><p>Hjälmfästet finns i ett fack som alla boosters har. Går inte att använda om man bär skidor på ryggsäcken. Spelar mindre roll för mig. </p><p></p><p><strong>Booster 10l </strong>(röd booster på bild 2)</p><p>Om man inte har så mycket packning så är jetforce pro med 10l booster nära ideal. Stör mig inte på något även om jag föredrar att ha den i knät i sittliftar med grunda säten. Ett nästan platt fack där du får plats med spade, sond och hudar. Då återstår endast det lilla utrymmet på 15x30x10cm. Räcker precis till dji mini + kontroll + komradio. Alternativ massäck + dryck + komradio.</p><p></p><p><strong>Booster 25l</strong></p><p>Perfekt för dagsturer. I ytterfacken får man plats med hudar, spade och sond. I mellanfacket får man plats med exempelvis Googles och i utrymmet mellan bas o booster får man plats med både kamerautrustning, massäck, dryck och en dunjacka. Funkar fint att bära skidor på utsidan även om väskan är fullpack. </p><p></p><p><strong>Booster 35l</strong></p><p>Har aldrig använt. Googles-facket är dubbelt så stort och facket som bildas mellan bas o booster har en kompressionsrem högt upp på varje sida. Tror den kan vara bra om vädret är lite mer utmanande eller om du vill ha med dig mer kamerautrustning. Om 35l boostern skulle packas helt full kan jag tänka mig att det blir svårt att fästa skidorna på utsidan av väskan. Spännremmen på basen når inte riktigt pga booster är för stor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sivbertil, post: 1308607, member: 161988"] farsan56, vilken modell har du nu? Testa allt du kommer åt. Även patronsäckar. Viktigt att det känns rätt. Jetforce Pro är otroligt kompetent men tekniken är skrymmande och jag tycker konstruktionen har några svagheter. Om säkerheten är prio 1 så är förmodligen jetforce pro den bästa på marknaden just nu. Den är dessutom robust, enkel att ställa in och bekväm. Ändå känns den inte helt rätt för min del. Hittar jag en lättare lavinryggsäck där teknikpaketet är plattare och mindre skrymmande samtidigt som ryggsäcken är bekväm och praktisk så byter jag. Ortovox gick bort när jag valde säck ca 22/23 pga något strul med tekniken. Bör vara löst nu. Scott kändes ganska bekväm men saknar flexibiliteten med boosters som Ortovox och Jetforce har. Nu med mer erfarenhet av lavinsäck så hade jag inte brytt mig lika mycket om flexibiliteten. En ca 20-25l säck funkar för mig både i liftburen åkning och för dagsturer. [B]Info om jetforce pro[/B] Lavintekniken ink. laddning och kommunikation känns klockren. Funktionen att den tömmer sig själv efter 3 minuter låter bra i teorin. Väskan består av två delar: bas och booster. Basen består av ryggplatta, teknikpaket, axelremmar och midjebälte. Mycket bekväm bas men onödigt robust för min användning. Booster finns i tre olika storlekar och fästs med dragkedja.10l, 25l och 35l. Teknikpaketet stjäl det mesta av volymen från ryggen och 8-10 cm rakt ut. Se första bilden där 25l booster sitter på. Utrymmet som omsluts av teknikpaketet mäter ca 15x30x10cm (bredd x höjd x djup). Rymmer exempelvis en matlåda och dryck. Allt utöver det packas långt från ryggen = längre momentarm. Då jag ofta glömmer bort att jag har på mig säcken så är det egentligen inget problem men konstruktionsmässigt känns det fel. Axelremmarna innehåller laddkabel/kontakt på ena sidan och handtag på andra sidan. Man kan precis stänga facket med en pratdelen till en BC link 2.0 men det är tight. Topcom Twintalker har en mindre pratdel. Skidor kan fästas på diagonalen igenom ett spännband som sitter fast i basen och en ögla som sitter fast i booster. Se bild med röd 10l booster. Sitter mycket stabilt och jag glömmer bort att jag bär på skidorna. Hjälmfästet finns i ett fack som alla boosters har. Går inte att använda om man bär skidor på ryggsäcken. Spelar mindre roll för mig. [B]Booster 10l [/B](röd booster på bild 2) Om man inte har så mycket packning så är jetforce pro med 10l booster nära ideal. Stör mig inte på något även om jag föredrar att ha den i knät i sittliftar med grunda säten. Ett nästan platt fack där du får plats med spade, sond och hudar. Då återstår endast det lilla utrymmet på 15x30x10cm. Räcker precis till dji mini + kontroll + komradio. Alternativ massäck + dryck + komradio. [B]Booster 25l[/B] Perfekt för dagsturer. I ytterfacken får man plats med hudar, spade och sond. I mellanfacket får man plats med exempelvis Googles och i utrymmet mellan bas o booster får man plats med både kamerautrustning, massäck, dryck och en dunjacka. Funkar fint att bära skidor på utsidan även om väskan är fullpack. [B]Booster 35l[/B] Har aldrig använt. Googles-facket är dubbelt så stort och facket som bildas mellan bas o booster har en kompressionsrem högt upp på varje sida. Tror den kan vara bra om vädret är lite mer utmanande eller om du vill ha med dig mer kamerautrustning. Om 35l boostern skulle packas helt full kan jag tänka mig att det blir svårt att fästa skidorna på utsidan av väskan. Spännremmen på basen når inte riktigt pga booster är för stor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Elektrisk lavinryggsäck
Tillbaka
Topp