Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Elektrisk lavinryggsäck
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1310492" data-attributes="member: 13863"><p>Lite sen på tråden, men ändå ...</p><p></p><p>Jag köpte en Scott Patrol E1 22 till frugan i födelsedagspresent nu när tysken har till riktigt bra pris (499 Euro) och insåg direkt efter att hon fått den att jag omöjligt kan klara mig utan lavinrygga i vinter ...</p><p></p><p>Efter några års uppehåll och numera med både titan och lättmetall i kroppen är jag på berget igen. Förra vintern lite trevande ... men en del riktigt fin åkning och istort sett bara alpin turåkning och bara en handfull gånger med liftsupport. I vinter kommer det att bli betydligt mer intensiv åkning.</p><p></p><p>Mitt behov är en lite större säck som fungerar för heldags skidturer såväl i fjällen som i alperna, vilket när det gäller lavinryggor innebär omkring 30 liter eller mer.</p><p></p><p>Eftersom ingen av de lokala sportaffärerna har något utbud av lavinryggsäckar har jag i vanlig ordning ägnat mig åt näthandel ... där Google är min bästa vän.</p><p></p><p>Outdoorgearlab har varit en av flera källor till visdom</p><p>[URL unfurl="true"]https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-avalanche-airbag[/URL]</p><p></p><p>Efter ett betydeande antal timmar vid datorn och mobilen landade en beställning på en <strong>Deuter Alproof 32</strong> hos tysken. Den har ännu inte landat hemma hos mig, så om det var rätt val eller inte vet jag inte, men jag tror det.</p><p><a href="https://www.sport-conrad.com/en/products/deuter/alproof-32-sc.html" target="_blank">https://www.sport-conrad.com/en/products/deuter/alproof-32-sc.html</a></p><p></p><p>Det som var helt klart för mig var att det skulle vara en elektrisk säck, både för att slippa krångla på flyget och för möjligheten till multipla blåsningar och kunna testa fritt. Bra att lära sig hur man packar ihop ...</p><p></p><p>De säckar som blev de jag slutligen valde mellan var <strong>Ortovox Avabag Litric Tour 30, Scott Patrol E2 30 och Deuter Alproof 32.</strong></p><p></p><p>Och som sagt, valet föll slutligen på Deuter eftersom det känns som den mesta kompletta ryggsäcken och har alla de detaljer som jag vill ha på en skidryggsäck. Sannolikt kommer jag aldrig att behöva utlösa den i skarpt läge och då gäller det ju den att den fungerar i daglig användning ...</p><p></p><p>Bland annat värdesätter jag följande på <strong>Deuter Alproof 32</strong></p><p>- <strong>Toppficka</strong> för glasögon, vantar, mössa och annat som är bra att ha lätttillgängligt.</p><p>- <strong>Bältesficka</strong> (Yes!)</p><p>- <strong>Både vertikalfäste och A-frame</strong> för skidor.</p><p>- <strong>Hjälmhållare</strong> i form av en påse vilket gör att den kan användas även för annat och ger extra packvolym.</p><p>- Ett <strong>kantigt format</strong> vilke gör att den (förhoopningsvis) går att ställa ned på marken utan att den välter ... (men det återstår att se).</p><p>- Tycks vara en riktigt bra ryggsäck för skidåkning som man monterat en lavinairbag i och inte en lavinairbag som också fungerar som ryggsäck ...</p><p></p><p><strong>Scott Patrol E2 30 </strong>tycks vara en <strong>mer minimalistisk säck</strong> och saknar många av de detaljer enligt ovan som jag värdesätter hos en skidryggsäck (med eller utan airbag).</p><p></p><p><strong>Ortovox Litric Tour 30</strong> är absolut intressant, speciellt möjlighet att <strong>skifta mellan olika storlekar på själva säcken</strong>. Men jag tycker att även denna saknar en del av Deuters lösningar och lösningen med utlösningshandtaget tilltalar mig inte alls. Även om det är låst i lift och vid transporter känns det dumt att det hänger utanpå (eller finns det en ficka att stoppa in det i?) med riska att det hakar fast i något när man hanterar säcken. Känns spontant mycket bättre med en ficka att stoppa in handtaget i när det inte behövs.</p><p></p><p>Observera att detta inte är en test, jag har överhuvudtaget inte haft någon av dessa ryggor i min hand, utan ovanstående är enbart baserat på teoretiska studier ... du som läser detta får göra din egen bedömning.</p><p></p><p><strong>/MM</strong></p><p></p><p>PS! Jag återkommer när jag haft möjlighet att testa ryggan. DS.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1310492, member: 13863"] Lite sen på tråden, men ändå ... Jag köpte en Scott Patrol E1 22 till frugan i födelsedagspresent nu när tysken har till riktigt bra pris (499 Euro) och insåg direkt efter att hon fått den att jag omöjligt kan klara mig utan lavinrygga i vinter ... Efter några års uppehåll och numera med både titan och lättmetall i kroppen är jag på berget igen. Förra vintern lite trevande ... men en del riktigt fin åkning och istort sett bara alpin turåkning och bara en handfull gånger med liftsupport. I vinter kommer det att bli betydligt mer intensiv åkning. Mitt behov är en lite större säck som fungerar för heldags skidturer såväl i fjällen som i alperna, vilket när det gäller lavinryggor innebär omkring 30 liter eller mer. Eftersom ingen av de lokala sportaffärerna har något utbud av lavinryggsäckar har jag i vanlig ordning ägnat mig åt näthandel ... där Google är min bästa vän. Outdoorgearlab har varit en av flera källor till visdom [URL unfurl="true"]https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-avalanche-airbag[/URL] Efter ett betydeande antal timmar vid datorn och mobilen landade en beställning på en [B]Deuter Alproof 32[/B] hos tysken. Den har ännu inte landat hemma hos mig, så om det var rätt val eller inte vet jag inte, men jag tror det. [URL]https://www.sport-conrad.com/en/products/deuter/alproof-32-sc.html[/URL] Det som var helt klart för mig var att det skulle vara en elektrisk säck, både för att slippa krångla på flyget och för möjligheten till multipla blåsningar och kunna testa fritt. Bra att lära sig hur man packar ihop ... De säckar som blev de jag slutligen valde mellan var [B]Ortovox Avabag Litric Tour 30, Scott Patrol E2 30 och Deuter Alproof 32.[/B] Och som sagt, valet föll slutligen på Deuter eftersom det känns som den mesta kompletta ryggsäcken och har alla de detaljer som jag vill ha på en skidryggsäck. Sannolikt kommer jag aldrig att behöva utlösa den i skarpt läge och då gäller det ju den att den fungerar i daglig användning ... Bland annat värdesätter jag följande på [B]Deuter Alproof 32[/B] - [B]Toppficka[/B] för glasögon, vantar, mössa och annat som är bra att ha lätttillgängligt. - [B]Bältesficka[/B] (Yes!) - [B]Både vertikalfäste och A-frame[/B] för skidor. - [B]Hjälmhållare[/B] i form av en påse vilket gör att den kan användas även för annat och ger extra packvolym. - Ett [B]kantigt format[/B] vilke gör att den (förhoopningsvis) går att ställa ned på marken utan att den välter ... (men det återstår att se). - Tycks vara en riktigt bra ryggsäck för skidåkning som man monterat en lavinairbag i och inte en lavinairbag som också fungerar som ryggsäck ... [B]Scott Patrol E2 30 [/B]tycks vara en [B]mer minimalistisk säck[/B] och saknar många av de detaljer enligt ovan som jag värdesätter hos en skidryggsäck (med eller utan airbag). [B]Ortovox Litric Tour 30[/B] är absolut intressant, speciellt möjlighet att [B]skifta mellan olika storlekar på själva säcken[/B]. Men jag tycker att även denna saknar en del av Deuters lösningar och lösningen med utlösningshandtaget tilltalar mig inte alls. Även om det är låst i lift och vid transporter känns det dumt att det hänger utanpå (eller finns det en ficka att stoppa in det i?) med riska att det hakar fast i något när man hanterar säcken. Känns spontant mycket bättre med en ficka att stoppa in handtaget i när det inte behövs. Observera att detta inte är en test, jag har överhuvudtaget inte haft någon av dessa ryggor i min hand, utan ovanstående är enbart baserat på teoretiska studier ... du som läser detta får göra din egen bedömning. [B]/MM[/B] PS! Jag återkommer när jag haft möjlighet att testa ryggan. DS. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Elektrisk lavinryggsäck
Tillbaka
Topp