Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Elektrisk lavinryggsäck
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1311623" data-attributes="member: 13863"><p><strong>Deuter Alproof 32 testad.</strong></p><p></p><p>[ATTACH=full]35970[/ATTACH]</p><p></p><p>För första gången någonsin körde jag med ryggsäck i Romme Alpin. Testade ryggan i liften, pisten och serveringen. Jag fuskade lite genom att lämna lavinsäkerhetsutrustningen hemma ... ;-)</p><p></p><p><strong>Storlek</strong></p><p>Ryggsäcken har de magiska måtten 55x32x20 vilket gör att den fungerar utmärkt som kabinväska på flyget. Specad som 32 liter vilket sannolikt innebär omkring 28 liters packvolym med Alpride E2 systemet monterat. Ser inte så stor ut men tack vara formen går det att trycka in det mesta man kan behöva på dagsturen (eller som kabinväska).</p><p></p><p><strong>Att packa</strong></p><p>Säcken har tre mindre dragkedjeförsedda fack för småprylar samt en ficka i midjebältet. En i säkerhetsutrustningsfacket, en i huvudfacket och en i toppen, tillgänglig direkt utifrån som rymmer typ goggles, handskar och mössa (eller vad man nu vill stoppa i). Fickan i midjebältet är tyvärr liten och rymmer inte en mobiltelefon eller större plånbok, vilket är lite trista.</p><p></p><p>Vidare finns två större packutrymme. Ytterst utrymmet för säkerhetsutrustning, vilket är riktigt rymligt och inga problem att få med sig en spade modell större (för att vara lavinspade) och bra fack för sond och spadskaft. Huvudpackutrymmet där även airbagen är monterat kommer man åt uppifrån och från sidan, kändes lite ovant inledningsvis, men när jag använt säcken ett tag fungerar det bra. Men hur bra det är på kalfjället i snöstorm återstår att se ...</p><p></p><p>Jag testpackade all den utrustning jag skull kunna behöva på en dagstur. Det gick i utan problem, faktiskt betydligt rymligare än jag trodde vid första besiktningen av ryggan.</p><p></p><p>- Spade</p><p>- Sond</p><p>- Litet universalverktyg</p><p>- First Aid Kit (modell mindre)</p><p>- Stighudar</p><p>- Skarjärn</p><p>- Stegjärn</p><p>- Tunn dunjacka</p><p>- Vindjacka</p><p>- Extra strumpor</p><p>- Extra tunn tröja</p><p>- Mössa</p><p>- Extra handskar</p><p>- Vattenflaska</p><p>- Lunchpaket</p><p>- Extra goggles</p><p></p><p><strong>Fäste för skidor och hjälm</strong></p><p>Skidor går att fästa i sk. A-frame med hjälp av kompressionsremmarna på sidorna. Finns även möjlighet att fästa diagonalt med extra remmar som följer med och monteras på öglor. Hjälmpåse finns i en ficka i botten av säcken, jag hade gärna sett att påsen hade varit något större, men det tycks fungera helt OK.</p><p></p><p><strong>Bärsystem</strong></p><p>En stor (ovanligt bred) ryggplatta fungerar mycket bra för mig och ryggan sitter bra på min rygg. Men, om möjligt prova innan köp eftersom det kan skilja sig stort mellan olika personer. Jag är 185 cm, 90 kg med typ normal kroppsbyggnad. Jag är initialt lite irriterad över "metalllåset" på midjebältet, lite trixigt att både låsa och öppna, men när det väl är låst och remmarna åtdragna sitter det ... förhoppningsvis en fråga om vana.</p><p></p><p><strong>Flexibilitet</strong></p><p>Jag har ännu inte haft möjlighet att testa ryggan vid turåkning utan hitintills bara vid fotvandring och piståkning (och i serveringen). Känns som en bra och genomtänkt skidryggsäck som kommer att fungera utmärkt både vid liftbejtänad åkning och med hudar under skidorna (lång ifrån närmaste servering).</p><p></p><p><strong>Alpride E2</strong></p><p>Ryggan är utrustad med det elektriska airbagsystemet Alpride E2 som väger in på omkring 1 100 gram och tar upp packvolym på omkring 4 liter. Jag gillar superkapacitatortekniken och att den underhållsladdas av två AA-batterier, om man kostar på sig Lithium håller de laddningen hela säsongen (5 månader) eller upp till 3 blåsningar. Jag har provdragit, och det fungerar utan problem. Men lite omständligt att få ur luften och vika ihop airbagen och packa ihop den. Övning rekommenderas.</p><p></p><p><strong>Sammanfattningsvis ...</strong></p><p>Efter en viss tveksamhet inledningsvis är jag mycket nöjd med Deuter Alproof 32 och tror den kommer att fungera bra som min allmountain ryggsäck. Smarta lösningar och hög kvalitet. Jag gillar att den är förhållandevis diskret i sin design och inte skriker ut lavinrygga.</p><p></p><p>Men det finns flera andra intressanta alternativ. Bland andra BCA Float E2 35 som verkar snarlik i funktion och utformning, men skiljer ut sig med sin "Side Stash Pocket" som ger tillgång till ett utrymme i nedre delen av säcken utan att man behöver ta av den.</p><p></p><p><strong><em>/MM</em></strong></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1311623, member: 13863"] [B]Deuter Alproof 32 testad.[/B] [ATTACH type="full" alt="Deuter Alproof 32.jpg"]35970[/ATTACH] För första gången någonsin körde jag med ryggsäck i Romme Alpin. Testade ryggan i liften, pisten och serveringen. Jag fuskade lite genom att lämna lavinsäkerhetsutrustningen hemma ... ;-) [B]Storlek[/B] Ryggsäcken har de magiska måtten 55x32x20 vilket gör att den fungerar utmärkt som kabinväska på flyget. Specad som 32 liter vilket sannolikt innebär omkring 28 liters packvolym med Alpride E2 systemet monterat. Ser inte så stor ut men tack vara formen går det att trycka in det mesta man kan behöva på dagsturen (eller som kabinväska). [B]Att packa[/B] Säcken har tre mindre dragkedjeförsedda fack för småprylar samt en ficka i midjebältet. En i säkerhetsutrustningsfacket, en i huvudfacket och en i toppen, tillgänglig direkt utifrån som rymmer typ goggles, handskar och mössa (eller vad man nu vill stoppa i). Fickan i midjebältet är tyvärr liten och rymmer inte en mobiltelefon eller större plånbok, vilket är lite trista. Vidare finns två större packutrymme. Ytterst utrymmet för säkerhetsutrustning, vilket är riktigt rymligt och inga problem att få med sig en spade modell större (för att vara lavinspade) och bra fack för sond och spadskaft. Huvudpackutrymmet där även airbagen är monterat kommer man åt uppifrån och från sidan, kändes lite ovant inledningsvis, men när jag använt säcken ett tag fungerar det bra. Men hur bra det är på kalfjället i snöstorm återstår att se ... Jag testpackade all den utrustning jag skull kunna behöva på en dagstur. Det gick i utan problem, faktiskt betydligt rymligare än jag trodde vid första besiktningen av ryggan. - Spade - Sond - Litet universalverktyg - First Aid Kit (modell mindre) - Stighudar - Skarjärn - Stegjärn - Tunn dunjacka - Vindjacka - Extra strumpor - Extra tunn tröja - Mössa - Extra handskar - Vattenflaska - Lunchpaket - Extra goggles [B]Fäste för skidor och hjälm[/B] Skidor går att fästa i sk. A-frame med hjälp av kompressionsremmarna på sidorna. Finns även möjlighet att fästa diagonalt med extra remmar som följer med och monteras på öglor. Hjälmpåse finns i en ficka i botten av säcken, jag hade gärna sett att påsen hade varit något större, men det tycks fungera helt OK. [B]Bärsystem[/B] En stor (ovanligt bred) ryggplatta fungerar mycket bra för mig och ryggan sitter bra på min rygg. Men, om möjligt prova innan köp eftersom det kan skilja sig stort mellan olika personer. Jag är 185 cm, 90 kg med typ normal kroppsbyggnad. Jag är initialt lite irriterad över "metalllåset" på midjebältet, lite trixigt att både låsa och öppna, men när det väl är låst och remmarna åtdragna sitter det ... förhoppningsvis en fråga om vana. [B]Flexibilitet[/B] Jag har ännu inte haft möjlighet att testa ryggan vid turåkning utan hitintills bara vid fotvandring och piståkning (och i serveringen). Känns som en bra och genomtänkt skidryggsäck som kommer att fungera utmärkt både vid liftbejtänad åkning och med hudar under skidorna (lång ifrån närmaste servering). [B]Alpride E2[/B] Ryggan är utrustad med det elektriska airbagsystemet Alpride E2 som väger in på omkring 1 100 gram och tar upp packvolym på omkring 4 liter. Jag gillar superkapacitatortekniken och att den underhållsladdas av två AA-batterier, om man kostar på sig Lithium håller de laddningen hela säsongen (5 månader) eller upp till 3 blåsningar. Jag har provdragit, och det fungerar utan problem. Men lite omständligt att få ur luften och vika ihop airbagen och packa ihop den. Övning rekommenderas. [B]Sammanfattningsvis ...[/B] Efter en viss tveksamhet inledningsvis är jag mycket nöjd med Deuter Alproof 32 och tror den kommer att fungera bra som min allmountain ryggsäck. Smarta lösningar och hög kvalitet. Jag gillar att den är förhållandevis diskret i sin design och inte skriker ut lavinrygga. Men det finns flera andra intressanta alternativ. Bland andra BCA Float E2 35 som verkar snarlik i funktion och utformning, men skiljer ut sig med sin "Side Stash Pocket" som ger tillgång till ett utrymme i nedre delen av säcken utan att man behöver ta av den. [B][I]/MM[/I][/B] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Elektrisk lavinryggsäck
Tillbaka
Topp