Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En äventyrsbil blir till
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1075626" data-attributes="member: 80520"><p>Jag valde att gå primärt på låga skåp, precis som du säger på grund av den ökade bränslekostnaden och den rätt markanta prisökningen för att köpa själva bilen. På lågskåp finns det relativt många begagnade bilar att vraka mellan eftersom det är väldigt många hantverkare som använder dem, för högre skåp blir utbudet betydligt skralare och prisbilden stiger därefter.Något som också spelar in är att uppvärmning av boytan blir ett större problem med mer volym, och inte att förglömma är att själva ombyggnadskostnaden ökar relativt mycket med den extra isoleringen och väggpanelerna som krävs etc.</p><p></p><p>Om en jämför de olika lågskåpsmodellerna ligger dock transiten extremt bra till volymsmässigt. Den slås egentligen endast av renault mastern, vilket också är en modell jag kikade på. Att valet till slut föll en transit har att göra med att de är enklare att hitta i riktigt bra skick till bra pris, att de generellt ligger lite lägre i pris på reservdelar och att de är ganska enkla rent mekaniskt. Det är inte så mycket fancy schmancy elektronik och så vidare som kan tjalla, vilket är trevligt för någon som kan komma att behöva mecka själv. Och så brukar transits utan problem gå 30k-40k mil innan det är dags för pension.</p><p></p><p>Jag har kikat på bilar av lite olika längd dock, att det landade på en kort har mer att göra med att jag hittade en till bra pris som var i mekaniskt toppskick än något annat. De längre modellerna är också relativt ovanliga, men det är inte så hög efterfrågan på dem att det påverkar priset nämnvärt, min gissning är att det beror på att de flesta hantverkare inte tycker det gör så stor skillnad med 40 cm extra packutrymme för att det ska vara värt att betala så mycket extra för det. I slutändan var det inte så dumt heller, om jag förstått det rätt landar jag precis nedanför nästa betalnivå med min nuvarande längd och höjd på färjor och motorvägar.</p><p></p><p>En sak som är väldigt värt att hålla kolla på är hur mycket vikt bilen får ta. På äldre bilar beräknas skattesatsen bara på totalvikten, så högre totalvikt ger högre skattekostnader. Å andra sidan vill du få lov att packa rätt mycket, men att få ihop en husbilsinredning inklusive packning, prylar, passagerare och passagerarens prylar på 600 kg är nog rätt så touch and go. I alla fall för längre vistelser. Min bil får lasta ett drygt ton, vilket kanske kan vara i överkant, men som sagt så den var i enormt fint skick för sitt pris.</p><p></p><p>Och när du köper bilen, tänk på att du gärna vill ha med odubbade vinterdäck! Jag tror det täcker in det mesta som är utöver det vanliga som gäller vid köp av begagnade bilar och är specifikt för inköp av äventyrsbil!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1075626, member: 80520"] Jag valde att gå primärt på låga skåp, precis som du säger på grund av den ökade bränslekostnaden och den rätt markanta prisökningen för att köpa själva bilen. På lågskåp finns det relativt många begagnade bilar att vraka mellan eftersom det är väldigt många hantverkare som använder dem, för högre skåp blir utbudet betydligt skralare och prisbilden stiger därefter.Något som också spelar in är att uppvärmning av boytan blir ett större problem med mer volym, och inte att förglömma är att själva ombyggnadskostnaden ökar relativt mycket med den extra isoleringen och väggpanelerna som krävs etc. Om en jämför de olika lågskåpsmodellerna ligger dock transiten extremt bra till volymsmässigt. Den slås egentligen endast av renault mastern, vilket också är en modell jag kikade på. Att valet till slut föll en transit har att göra med att de är enklare att hitta i riktigt bra skick till bra pris, att de generellt ligger lite lägre i pris på reservdelar och att de är ganska enkla rent mekaniskt. Det är inte så mycket fancy schmancy elektronik och så vidare som kan tjalla, vilket är trevligt för någon som kan komma att behöva mecka själv. Och så brukar transits utan problem gå 30k-40k mil innan det är dags för pension. Jag har kikat på bilar av lite olika längd dock, att det landade på en kort har mer att göra med att jag hittade en till bra pris som var i mekaniskt toppskick än något annat. De längre modellerna är också relativt ovanliga, men det är inte så hög efterfrågan på dem att det påverkar priset nämnvärt, min gissning är att det beror på att de flesta hantverkare inte tycker det gör så stor skillnad med 40 cm extra packutrymme för att det ska vara värt att betala så mycket extra för det. I slutändan var det inte så dumt heller, om jag förstått det rätt landar jag precis nedanför nästa betalnivå med min nuvarande längd och höjd på färjor och motorvägar. En sak som är väldigt värt att hålla kolla på är hur mycket vikt bilen får ta. På äldre bilar beräknas skattesatsen bara på totalvikten, så högre totalvikt ger högre skattekostnader. Å andra sidan vill du få lov att packa rätt mycket, men att få ihop en husbilsinredning inklusive packning, prylar, passagerare och passagerarens prylar på 600 kg är nog rätt så touch and go. I alla fall för längre vistelser. Min bil får lasta ett drygt ton, vilket kanske kan vara i överkant, men som sagt så den var i enormt fint skick för sitt pris. Och när du köper bilen, tänk på att du gärna vill ha med odubbade vinterdäck! Jag tror det täcker in det mesta som är utöver det vanliga som gäller vid köp av begagnade bilar och är specifikt för inköp av äventyrsbil! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En äventyrsbil blir till
Tillbaka
Topp