Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En Jävla principsak
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lunchboy" data-source="post: 123769" data-attributes="member: 39109"><p>Intressant... Carled har en bra poäng där uppe!</p><p></p><p>Om man bara ser bort från fysiken i skidor och bräda en liten stund, och tänker på att skidåkaren stannar snabbast med axeln ned mot botten av backen, och brädåkaren med bröstet ner mot backen - blir kanske ekvationen lite annorlunda.</p><p></p><p>I förhållande till biomekaniken menar jag att han som kan stanna fortast bör vara han som står med ryggen in mot backen. Det han kan göra är ju nämligen att, med relativt raka ben lägga sig bakåt och ta kompressionen med en nästan rät vinkel i knät.</p><p></p><p>Skidåkaren däremot, har som regel pjäxor som är framåtlutade med en viss vinkel. Detta leder till att - eftersom man måste centrera sin kroppsvikt över skidornas mitt för att stanna direkt, att knät måste vara böjt ganska mycket i ett superhockeystopp.</p><p>Med andra ord. Om farten är väldigt hög borde brädåkaren, rent fysiskt sett, kunna stoppa fortare eftersom skidåkaren skulle pressas så djupt ner i vinkel att han inte skulle orka hålla emot lika länge.</p><p></p><p>Muskelns kraftutveckling beror på både hävstångsförhållandet och muskellängden i förhållande till ledvinkeln. När är man starkast i bänken? Jo, närmare toppläget än bottenläget, eller hur?</p><p></p><p>Menar inte detta är lösningen på problemet, eftersom jag både ser bort ifrån vilken sorts snö vi färdas på, och skidfysiken som är diskuterad här ovanför. I puder är det ju hela bottenytan på skidorna och vinkeln mot snön som bestämmer. På is däremot har det med torsionsstyvheten, vinkeln, hävarmen (avståndet mellan pjäxa/bindning och stålkant - åt sidan), mängden stålkant och närheten till snygga tjejer att impa på att göra.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lunchboy, post: 123769, member: 39109"] Intressant... Carled har en bra poäng där uppe! Om man bara ser bort från fysiken i skidor och bräda en liten stund, och tänker på att skidåkaren stannar snabbast med axeln ned mot botten av backen, och brädåkaren med bröstet ner mot backen - blir kanske ekvationen lite annorlunda. I förhållande till biomekaniken menar jag att han som kan stanna fortast bör vara han som står med ryggen in mot backen. Det han kan göra är ju nämligen att, med relativt raka ben lägga sig bakåt och ta kompressionen med en nästan rät vinkel i knät. Skidåkaren däremot, har som regel pjäxor som är framåtlutade med en viss vinkel. Detta leder till att - eftersom man måste centrera sin kroppsvikt över skidornas mitt för att stanna direkt, att knät måste vara böjt ganska mycket i ett superhockeystopp. Med andra ord. Om farten är väldigt hög borde brädåkaren, rent fysiskt sett, kunna stoppa fortare eftersom skidåkaren skulle pressas så djupt ner i vinkel att han inte skulle orka hålla emot lika länge. Muskelns kraftutveckling beror på både hävstångsförhållandet och muskellängden i förhållande till ledvinkeln. När är man starkast i bänken? Jo, närmare toppläget än bottenläget, eller hur? Menar inte detta är lösningen på problemet, eftersom jag både ser bort ifrån vilken sorts snö vi färdas på, och skidfysiken som är diskuterad här ovanför. I puder är det ju hela bottenytan på skidorna och vinkeln mot snön som bestämmer. På is däremot har det med torsionsstyvheten, vinkeln, hävarmen (avståndet mellan pjäxa/bindning och stålkant - åt sidan), mängden stålkant och närheten till snygga tjejer att impa på att göra. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En Jävla principsak
Tillbaka
Topp