Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En känga till Alpingaraget
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="EricNorrlander" data-source="post: 302092" data-attributes="member: 62640"><p>Tyvärr är detta inte unikt för sportaffärerna utan för hela handeln. Avgifter och skatter är för höga här och då måste butikerna ta ut rejält betalt.</p><p>Själv handlar jag skidor och pjäxor hos de lokala butikerna i Östersund eftersom jag uppskattar deras service och för att jag som återkommande kund faktiskt kan få 500kr rabatt på ett par skidor till grabben även om de kostar bara 2500kr. </p><p>Jag har dessvärre också märkt av den arrogans man bemöts med i sportaffärer på större orter, Stockholm och Oslo som jag besöker ibland, men även lilla Åre har samma inställning när man besöker butiker oavsett bransch. Du granskas från topp till tå och bedöms och behandlas därefter, det är helt uppenbart. De TROR ofta felaktigt att en välklädd kund handlar mer, men så är alltid inte fallet. Jag har många kunder som jag VET har råd att handla bra, som är skitsnåla. </p><p>Ungefär samma mentalitet finns tyvärr hos sportaffärer. </p><p>Jag ser väl inte så supersportig ut, har 10 kg mer än jag hade som aktiv idrottsman, och bemöts därefter. Jag "råddes" av en sporthandlare att köpa ett visst pjäxpar bara för att han TRODDE att jag inte åkte så mycket. När jag sedan berättade att jag åker ett par gånger i veckan, minst. Så vidhöll han att dom visst skulle funka. Tyvärr så höll dessa TURIST pjäxor bara en säsong sedan är all den goa stoppningen slut. I samma veva lurade han på mig en skida som var betydligt mera avancerad än jag ville ha, så alla sportaffärer är säkert inte som Alpingaraget, där man vad jag kan förstå får korrekta råd. Kontentan blir att man kanske tycker att den lokala sportaffären ändå inte var till så stor hjälp och så har man hört om S-C och deras låga priser, och varför inte....</p><p></p><p>Som Hasse skriver, "Prova grejorna", visst det kanske funkar på de större skidorterna i Alperna och möjligen några få platser i Sverige.</p><p>När jag skulle byta skidor till denna säsongen så trodde jag att jag skulle kunna provåka skidorna i Åre innan jag köpte, men ack vad jag bedrog mig, där fanns bara gamla hyrskidor eller så fick jag återkomma "längre fram" på säsongen när det hade fått nästa års skidor. (Skidprovarhelgen var jag tyvärr bortrest) Så det funkar kanske inte så bra att "prova" skidor överallt.</p><p></p><p>Jag tycker att konkurrens är bra för oss konsumenter till en viss grad. Men när min lokala handlare kunde ge os totalt 1500:- rabatt på två par skidor och ett par pjäxor till mina barn, då börjar man ändå undra om marginalerna.</p><p></p><p>Gynna din lokala sporthandlare, om denna visar intresse och besitter kunskap.</p><p></p><p>Fotnot: I de två butiker jag oftast handlar i Östersund jobbar det flera gamla aktiva landslagsåkare samt hängivna entusiaster så vi är lyckligt lottade gissar jag./Erics pappa</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="EricNorrlander, post: 302092, member: 62640"] Tyvärr är detta inte unikt för sportaffärerna utan för hela handeln. Avgifter och skatter är för höga här och då måste butikerna ta ut rejält betalt. Själv handlar jag skidor och pjäxor hos de lokala butikerna i Östersund eftersom jag uppskattar deras service och för att jag som återkommande kund faktiskt kan få 500kr rabatt på ett par skidor till grabben även om de kostar bara 2500kr. Jag har dessvärre också märkt av den arrogans man bemöts med i sportaffärer på större orter, Stockholm och Oslo som jag besöker ibland, men även lilla Åre har samma inställning när man besöker butiker oavsett bransch. Du granskas från topp till tå och bedöms och behandlas därefter, det är helt uppenbart. De TROR ofta felaktigt att en välklädd kund handlar mer, men så är alltid inte fallet. Jag har många kunder som jag VET har råd att handla bra, som är skitsnåla. Ungefär samma mentalitet finns tyvärr hos sportaffärer. Jag ser väl inte så supersportig ut, har 10 kg mer än jag hade som aktiv idrottsman, och bemöts därefter. Jag "råddes" av en sporthandlare att köpa ett visst pjäxpar bara för att han TRODDE att jag inte åkte så mycket. När jag sedan berättade att jag åker ett par gånger i veckan, minst. Så vidhöll han att dom visst skulle funka. Tyvärr så höll dessa TURIST pjäxor bara en säsong sedan är all den goa stoppningen slut. I samma veva lurade han på mig en skida som var betydligt mera avancerad än jag ville ha, så alla sportaffärer är säkert inte som Alpingaraget, där man vad jag kan förstå får korrekta råd. Kontentan blir att man kanske tycker att den lokala sportaffären ändå inte var till så stor hjälp och så har man hört om S-C och deras låga priser, och varför inte.... Som Hasse skriver, "Prova grejorna", visst det kanske funkar på de större skidorterna i Alperna och möjligen några få platser i Sverige. När jag skulle byta skidor till denna säsongen så trodde jag att jag skulle kunna provåka skidorna i Åre innan jag köpte, men ack vad jag bedrog mig, där fanns bara gamla hyrskidor eller så fick jag återkomma "längre fram" på säsongen när det hade fått nästa års skidor. (Skidprovarhelgen var jag tyvärr bortrest) Så det funkar kanske inte så bra att "prova" skidor överallt. Jag tycker att konkurrens är bra för oss konsumenter till en viss grad. Men när min lokala handlare kunde ge os totalt 1500:- rabatt på två par skidor och ett par pjäxor till mina barn, då börjar man ändå undra om marginalerna. Gynna din lokala sporthandlare, om denna visar intresse och besitter kunskap. Fotnot: I de två butiker jag oftast handlar i Östersund jobbar det flera gamla aktiva landslagsåkare samt hängivna entusiaster så vi är lyckligt lottade gissar jag./Erics pappa [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En känga till Alpingaraget
Tillbaka
Topp