Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En lathund/how-to-guide hur du slipar dina skidor (och hänger kanterna)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MP1" data-source="post: 1315764" data-attributes="member: 158146"><p>Först hatten av till TS som gjort en helt grym guide. </p><p></p><p>Jag har ett gäng olika filhållare för för undersidan/ hänga kanten. Det har slutat med att jag aldrig använder dem. Klart bättre att göra som Håkan Johansson på Verkstan i Åre lärt mig. Han har jobbat hela livet med service på WC/ EC nivå.</p><p></p><p>Skippa alla hållare. Ta några varv med silvertejp eller likande på änden av en fil (för mig blir 2 varv med min tejp ca 0,5 grader på smala raceskidor, mer tejp, mer häng. </p><p></p><p>Fila sedan kanten på belagssidan, tejpen på motsatt sida skidan. Filen tvärs över/ 90 grader mot "färdrikningen" av filen. Filen är huggen snett, den tar lagom. Håll tejpen på samma avstånd från kanten du filar. Om du har tejpen längs efter motsatt stålkant blir det mindre hängt där skidan är bredare än på mitten där den är smalare. </p><p></p><p>Då slipper du en extra pryl, som ofta repar belaget om man vill vara lite noga. Men framförallt får du rätt hängning från första draget i spetsen på skidan. Med en filhållare du länkar till börjar filen ta 5-10 cm från brättet (filen är 45 grader i den). </p><p></p><p>Fattar du hur jag menar eller ska jag ta en bild?</p><p>Som TS skriver i sin grymma guide, slipar man undersidan väldigt sällan. Bara putsar om man åkt på sten/ grus. Gör det då med diamant eller stenbryne, på frihand. Inte i den länkade filhållaren. Diamantbrynet är för kort för att passa, det finns dessutom inget behov av filhållaren</p><p></p><p>Länk till helt ok diamantbrynen, 3-pack för 80 kr. Precis första gången man använder dem tar de lite väl mycket, sen blir de bra. <a href="https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/brynen/diamantbrynstalsats-012568/?shopping-ad-brand&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqrG9BhAVEiwAaPu5zt4CuAKx76GpyY7PdeunfLeXd68tqBW_qN3jnWojqttIsN5U9SkHaRoCAj8QAvD_BwE" target="_blank">https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/brynen/diamantbrynstalsats-012568/?shopping-ad-brand&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqrG9BhAVEiwAaPu5zt4CuAKx76GpyY7PdeunfLeXd68tqBW_qN3jnWojqttIsN5U9SkHaRoCAj8QAvD_BwE</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MP1, post: 1315764, member: 158146"] Först hatten av till TS som gjort en helt grym guide. Jag har ett gäng olika filhållare för för undersidan/ hänga kanten. Det har slutat med att jag aldrig använder dem. Klart bättre att göra som Håkan Johansson på Verkstan i Åre lärt mig. Han har jobbat hela livet med service på WC/ EC nivå. Skippa alla hållare. Ta några varv med silvertejp eller likande på änden av en fil (för mig blir 2 varv med min tejp ca 0,5 grader på smala raceskidor, mer tejp, mer häng. Fila sedan kanten på belagssidan, tejpen på motsatt sida skidan. Filen tvärs över/ 90 grader mot "färdrikningen" av filen. Filen är huggen snett, den tar lagom. Håll tejpen på samma avstånd från kanten du filar. Om du har tejpen längs efter motsatt stålkant blir det mindre hängt där skidan är bredare än på mitten där den är smalare. Då slipper du en extra pryl, som ofta repar belaget om man vill vara lite noga. Men framförallt får du rätt hängning från första draget i spetsen på skidan. Med en filhållare du länkar till börjar filen ta 5-10 cm från brättet (filen är 45 grader i den). Fattar du hur jag menar eller ska jag ta en bild? Som TS skriver i sin grymma guide, slipar man undersidan väldigt sällan. Bara putsar om man åkt på sten/ grus. Gör det då med diamant eller stenbryne, på frihand. Inte i den länkade filhållaren. Diamantbrynet är för kort för att passa, det finns dessutom inget behov av filhållaren Länk till helt ok diamantbrynen, 3-pack för 80 kr. Precis första gången man använder dem tar de lite väl mycket, sen blir de bra. [URL]https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/brynen/diamantbrynstalsats-012568/?shopping-ad-brand&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqrG9BhAVEiwAaPu5zt4CuAKx76GpyY7PdeunfLeXd68tqBW_qN3jnWojqttIsN5U9SkHaRoCAj8QAvD_BwE[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En lathund/how-to-guide hur du slipar dina skidor (och hänger kanterna)
Tillbaka
Topp