Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En lathund/how-to-guide hur du slipar dina skidor (och hänger kanterna)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MP1" data-source="post: 1315861" data-attributes="member: 158146"><p>Jag hänger bara första gången. Eller i början, till att jag fått skidorna i rätt vinklar. Vissa skidor är rätt hängda från fabrik. När jag lämnar på stenslip gör de efter vad jag vill ha, då lämnar jag undersidan helt efteråt.</p><p></p><p>Sen slipar jag jag bara sidokanten. Dotterns raceskidor i SL/ GS med en snowglide, fartskidor med bryne på sidkanten i filhållare eller kanske en gång per år, två drag med fil. Vanliga skidor till oss andra i familjen, med fil på sidan i filhållare. Med bryne innan för att få bort härdningar, inget bryne efter filen på sidokanten (men så klart arkansas-bryne på belagssidan enl din fina instruktion).</p><p></p><p>På belagssidan så drar jag bort skador/ grader med ett diamant eller stenbryne. Känner med fingret och kollar. Om det är någon skada för jag brynet längs efter kanten, med det avlånga brynet med den smala sidan framåt. Det går att balansera brynet rätt efter hängningen, så det tar rätt. Blöter brynet i vatten innan.</p><p></p><p>Jag är ganska säker att man inte regelbundet ska underhålla stålkanten med fil på undersidan. Då blir det mer och mer hängda. Även om vinkeln inte ändras, så börjar man fila på belaget, det blir mer hängt.</p><p></p><p>Återkommer med bilder, har varit i backen om kvällarna och inte hunnit fota.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MP1, post: 1315861, member: 158146"] Jag hänger bara första gången. Eller i början, till att jag fått skidorna i rätt vinklar. Vissa skidor är rätt hängda från fabrik. När jag lämnar på stenslip gör de efter vad jag vill ha, då lämnar jag undersidan helt efteråt. Sen slipar jag jag bara sidokanten. Dotterns raceskidor i SL/ GS med en snowglide, fartskidor med bryne på sidkanten i filhållare eller kanske en gång per år, två drag med fil. Vanliga skidor till oss andra i familjen, med fil på sidan i filhållare. Med bryne innan för att få bort härdningar, inget bryne efter filen på sidokanten (men så klart arkansas-bryne på belagssidan enl din fina instruktion). På belagssidan så drar jag bort skador/ grader med ett diamant eller stenbryne. Känner med fingret och kollar. Om det är någon skada för jag brynet längs efter kanten, med det avlånga brynet med den smala sidan framåt. Det går att balansera brynet rätt efter hängningen, så det tar rätt. Blöter brynet i vatten innan. Jag är ganska säker att man inte regelbundet ska underhålla stålkanten med fil på undersidan. Då blir det mer och mer hängda. Även om vinkeln inte ändras, så börjar man fila på belaget, det blir mer hängt. Återkommer med bilder, har varit i backen om kvällarna och inte hunnit fota. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En lathund/how-to-guide hur du slipar dina skidor (och hänger kanterna)
Tillbaka
Topp