Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
En riktigt bra allroundskida för en hyfsad åkare.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 613125" data-attributes="member: 13863"><p>Angående K2 Hardside och längd. Jag väger själv in på strax över 90 kg och kör ett par 181 cm som "turskida". Skulle jag kört den som ren utförsskida skulle jag valt 188 cm! </p><p></p><p>Fördelen med den kortare skidan är att den är något mer lätthanterad vid turåkning och lite snällare (mjukare) vid utförsåkningen. Nu har jag inte testat 188 cm så jag vet inte med exakthet. Men en gissning är att 188 cm är märkbart styvare och stabilare. </p><p></p><p>I flera tester anges K2 Hardside som en krävande skida. Jag upplever den som en mycket svängvillig och lätthanterlig skida, i hård och brant pist får man iofs. jobba för att hålla skäret, men det är ingen skillnad mot andra skidor. Att jag upplever den som lätthanterlig kan mycket väl bero på min vikt kontra skidans längd. Tyvärr inte pga jag är en gudabenådad tekniker ... ;-)</p><p></p><p>Den enda direkta nackdel jag noterat med 181 cm är att jag saknar lite bärkraft i det bottenlösa (jmf. Hendryx PH). Här skulle absolut 188 vara att föredra. För övrigt, inga problem!</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 613125, member: 13863"] Angående K2 Hardside och längd. Jag väger själv in på strax över 90 kg och kör ett par 181 cm som "turskida". Skulle jag kört den som ren utförsskida skulle jag valt 188 cm! Fördelen med den kortare skidan är att den är något mer lätthanterad vid turåkning och lite snällare (mjukare) vid utförsåkningen. Nu har jag inte testat 188 cm så jag vet inte med exakthet. Men en gissning är att 188 cm är märkbart styvare och stabilare. I flera tester anges K2 Hardside som en krävande skida. Jag upplever den som en mycket svängvillig och lätthanterlig skida, i hård och brant pist får man iofs. jobba för att hålla skäret, men det är ingen skillnad mot andra skidor. Att jag upplever den som lätthanterlig kan mycket väl bero på min vikt kontra skidans längd. Tyvärr inte pga jag är en gudabenådad tekniker ... ;-) Den enda direkta nackdel jag noterat med 181 cm är att jag saknar lite bärkraft i det bottenlösa (jmf. Hendryx PH). Här skulle absolut 188 vara att föredra. För övrigt, inga problem! /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
En riktigt bra allroundskida för en hyfsad åkare.
Tillbaka
Topp