Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
"En riktigt bra deal!" – Eller cykeln på köpet!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LawndartGustav" data-source="post: 1083856" data-attributes="member: 14475"><p>Med tanke på att det finns typ 7 olika tillverkare av ballonger som dessutom förändras typ varje år så tror jag svaret är nej på dokumentation eller forskning som inte kommer från Mammut angående om PAS skulle vara bättre.</p><p></p><p>Arcteryx har ju gjort något liknande men mindre pga dålig sikt för deras proffs (som åker när de inte borde åka och får stora sluff efter sig oftare än oss dödliga). </p><p>Att sen Arcteryx och BD för den delen har väskor som väger 3.5kg utan speciellt bra funktioner på väskan hjälper väl inte till. Kolla DaKine Poacher 36 eller Mammut PAS pro 35 för grymma väskor =)</p><p></p><p>Jag läser för tillfället till ambulanssjuksköterska och på vår lavinföreläsning sa överläkaren som föreläste att lavindöd pga trauma i nordamerika kan vara så högt som 40-45%, man brukar säga 20-30% internationellt men lägre i alperna. Dessa är inga nya eller hemliga siffror och jag har inte sagt något specifikt då jag inte har forskningen/rappoerterna framför mig själv. Har hört liknande siffror på flertalet lavinföreläsningar sista åren.</p><p></p><p>Jag ser helt enkelt poängen med traumaskydd, mkt pga skogsåkning men även i en större lavin där ballongen hade kunnat skydda från sten/klippa. Dock skyddar ju ballongen i sig från trauma i en större lavin då man förhoppningsvis flyter högre upp i lavinen och på så sätt minimerar risk för trauma från sten och annat längre ner.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LawndartGustav, post: 1083856, member: 14475"] Med tanke på att det finns typ 7 olika tillverkare av ballonger som dessutom förändras typ varje år så tror jag svaret är nej på dokumentation eller forskning som inte kommer från Mammut angående om PAS skulle vara bättre. Arcteryx har ju gjort något liknande men mindre pga dålig sikt för deras proffs (som åker när de inte borde åka och får stora sluff efter sig oftare än oss dödliga). Att sen Arcteryx och BD för den delen har väskor som väger 3.5kg utan speciellt bra funktioner på väskan hjälper väl inte till. Kolla DaKine Poacher 36 eller Mammut PAS pro 35 för grymma väskor =) Jag läser för tillfället till ambulanssjuksköterska och på vår lavinföreläsning sa överläkaren som föreläste att lavindöd pga trauma i nordamerika kan vara så högt som 40-45%, man brukar säga 20-30% internationellt men lägre i alperna. Dessa är inga nya eller hemliga siffror och jag har inte sagt något specifikt då jag inte har forskningen/rappoerterna framför mig själv. Har hört liknande siffror på flertalet lavinföreläsningar sista åren. Jag ser helt enkelt poängen med traumaskydd, mkt pga skogsåkning men även i en större lavin där ballongen hade kunnat skydda från sten/klippa. Dock skyddar ju ballongen i sig från trauma i en större lavin då man förhoppningsvis flyter högre upp i lavinen och på så sätt minimerar risk för trauma från sten och annat längre ner. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
"En riktigt bra deal!" – Eller cykeln på köpet!
Tillbaka
Topp