Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En skidpress är född
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 578256" data-attributes="member: 40931"><p>Rysligt imponerad! Kul att se!</p><p></p><p>En fråga..</p><p></p><p>"a) Vi kommer att använda ask i kärnan, möjligtvis med ett litet inslag av bok. Varje stav kommer att vara 15 mm bred, så det kommer vara 9 stavar + sidewalls."</p><p></p><p>På vilket sätt kommer/ska valet av trä spela roll i skidan? Som jag fattar väl är väl trät mest där för att skapa hålrum mellan lagrena runt. Jag vet inte om ni läst någon mekanik men det som skapar styvhet i något som böjs är motstånd mot ihoptryckning/isädragning i periferin av staven. Lite svårt att förklara men om man tänker sig en "I"-balk till exempel är det ju de horisontella sträcken, = , som skapar motstånd mot böjning av balken. Styvhet dvs. Är detta en förstålig förklaring?</p><p></p><p>Med detta i bagaget undrar jag hur trät som alltså ligger mellan lagrena spelar roll i uppbyggnaden hos en skida. Det borde rimligtvis till 95% vara lagrena runt kärnan som dikterar styvhet hos skidan?</p><p></p><p>Sen ser ju shapen riktigt fin ut! Hur bred ska skidorna bli? med stålkanter och allt?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 578256, member: 40931"] Rysligt imponerad! Kul att se! En fråga.. "a) Vi kommer att använda ask i kärnan, möjligtvis med ett litet inslag av bok. Varje stav kommer att vara 15 mm bred, så det kommer vara 9 stavar + sidewalls." På vilket sätt kommer/ska valet av trä spela roll i skidan? Som jag fattar väl är väl trät mest där för att skapa hålrum mellan lagrena runt. Jag vet inte om ni läst någon mekanik men det som skapar styvhet i något som böjs är motstånd mot ihoptryckning/isädragning i periferin av staven. Lite svårt att förklara men om man tänker sig en "I"-balk till exempel är det ju de horisontella sträcken, = , som skapar motstånd mot böjning av balken. Styvhet dvs. Är detta en förstålig förklaring? Med detta i bagaget undrar jag hur trät som alltså ligger mellan lagrena spelar roll i uppbyggnaden hos en skida. Det borde rimligtvis till 95% vara lagrena runt kärnan som dikterar styvhet hos skidan? Sen ser ju shapen riktigt fin ut! Hur bred ska skidorna bli? med stålkanter och allt? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En skidpress är född
Tillbaka
Topp