Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En skidpress är född
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 578326" data-attributes="member: 40931"><p>Ok nu har jag läst PDFn. Intressant var det. Du har givetvis rätt i att träfibrerna på alldeles eget sätt skapar den effekten! Om man tänker efter är det rätt fantastiskt egentligen hur träd kan vara så höga och stå emot så enormt mycket vind, trots att dom inte är så breda. Jag trodde dock att man jobbade mer med att sätta styvheten i skikten runt för att bygga lättare, men jag är som sagt ingen skidbyggare och spekulerar bara =) Hoppas det är ok.</p><p></p><p>Anmärkningsvärt var dock att de där 85% kom från när dom använde nåt slags superstarkt och tungt trä. Den skidan (inte bara trät alltså) vägde 2,5kg jämfört med 1,6 för den lättaste skidan i samma tjocklek.</p><p></p><p>Man bör väl fråga sig: hur vill man ha förhållandet mellan vridstyvhet och styvhet längsmed? Det borde gå att bygga en ganska lätt skida med lagom flex och sjuk vridstyvhet genom att köra en lätt kärna, som man gör tjock om man vill ha skidan dämpad. Och sen fläska på med massor av lager runt för vridstyvheten.</p><p></p><p>En jävligt intressant grej som stod var ju att så vitt han kunde tolka testresultaten, berodde dämpningen i skidan på tjocklek, inte så mycket på styvhet. Alltså en tjockare mjukare/lättare kärna med samma total styvhet som en tunnare hårdare ger bättre dämpning i skidan. Låter nice imho.</p><p></p><p>Fan vad jag babblar på.. Jag gissar att ni redan gått i dessa tankebanor, och antagligen passerat dom sedan månader tillbaka, men jaja det kanske väcker nån fundering ändå.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 578326, member: 40931"] Ok nu har jag läst PDFn. Intressant var det. Du har givetvis rätt i att träfibrerna på alldeles eget sätt skapar den effekten! Om man tänker efter är det rätt fantastiskt egentligen hur träd kan vara så höga och stå emot så enormt mycket vind, trots att dom inte är så breda. Jag trodde dock att man jobbade mer med att sätta styvheten i skikten runt för att bygga lättare, men jag är som sagt ingen skidbyggare och spekulerar bara =) Hoppas det är ok. Anmärkningsvärt var dock att de där 85% kom från när dom använde nåt slags superstarkt och tungt trä. Den skidan (inte bara trät alltså) vägde 2,5kg jämfört med 1,6 för den lättaste skidan i samma tjocklek. Man bör väl fråga sig: hur vill man ha förhållandet mellan vridstyvhet och styvhet längsmed? Det borde gå att bygga en ganska lätt skida med lagom flex och sjuk vridstyvhet genom att köra en lätt kärna, som man gör tjock om man vill ha skidan dämpad. Och sen fläska på med massor av lager runt för vridstyvheten. En jävligt intressant grej som stod var ju att så vitt han kunde tolka testresultaten, berodde dämpningen i skidan på tjocklek, inte så mycket på styvhet. Alltså en tjockare mjukare/lättare kärna med samma total styvhet som en tunnare hårdare ger bättre dämpning i skidan. Låter nice imho. Fan vad jag babblar på.. Jag gissar att ni redan gått i dessa tankebanor, och antagligen passerat dom sedan månader tillbaka, men jaja det kanske väcker nån fundering ändå. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
En skidpress är född
Tillbaka
Topp